АГРО-БЛОГ

Суди надають дозволи на розробку проекту землеустрою швидше, ніж органи влади: нова судова практика

06.08.2020 10:25
Суди надають дозволи на розробку проекту землеустрою швидше, ніж  органи влади: нова судова практика

Процедура безоплатного отримання земельної ділянки у власність регулюється статтею 118 Земельного кодексу України (надалі також – «ЗК України») та складається з декількох етапів. Перший та основний – отримання дозволу на розробку проекту землеустрою. Про це розповідає в агро-блогі AgroNews.UA  юрист  Ірина Бердниченко.

Що необхідно зробити?

Громадянин, який прагне отримати земельну ділянку у власність для ведення особистого селянського господарства подає до відповідного органу клопотання до якого додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, та погодження землекористувача (ч. 6 ст. 118 ЗК України).

Скільки чекати відповідь? 

Відповідний суб’єкт владних повноважень, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні (п. 1 ч. 7 ст. 118 ЗК України).

Якщо орган не надасть жодної відповіді?

У  разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання не надано дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то зацікавлена особа у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу (п. 2  ч. 7 ст. 118 ЗК України).

Постановою від 02 липня 2020 року Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду  у справі №825/2228/18, визначені принципові моменти на які варто звертати увагу при наявності спорів, що стосуються отримання дозволів на розробку проекту землеустрою, зокрема:

І. Встановлено, що  частина 7 ст. 118 ЗК України містить вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту, а саме:

– невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів;

– невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів;

– невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Чинним законодавством не передбачено право суб’єкта владних повноважень відступати від положень ст. 118 ЗК України.

«(…) відмови може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно- правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку(…)»

ІІ. Встановлено, що необхідно розуміти під дискреційними повноваженнями.

Дискреційними є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».

«(…) повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким (…)”

Більше інформації можна дізнатись, ознайомившись з Постановою Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 02 липня 2020 року у справі №825/2228/18.

Читайт також: Отримати землю у власність просто: озвучено головні аспекти судової практики.


Перегляди: 8
Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
Поширити: