НОВИНИ

В Україні обсяги перевезень агропродукції скоротилися на 19,9%

18.10.2020 09:03
90bfc7e19061343465d1d1162cef0c5e-623x370


Обсяги перевезень сільськогосподарської продукції у І півріччі 2020 року порівняно з січнем-червнем 2019 року суттєво знизилися. Про це заявив Ярослав Навроцький, к.е.н., старший науковий співробітник відділу інвестиційного та матеріально-технічного забезпечення Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки». Про це повідомляє прес-служба закладу, пише agronews.ua.

  «Обсяги перевезення зернових та продуктів помелу — єдиного універсального агропродукту, який перевозиться всіма видами транспорту у значних обсягах — зменшилися за цей період на 19,9%», — інформує експерт.

  Так, обсяги перевезення зерна і продуктів перемелу найбільш затребуваним в Україні залізничним транспортом у січні-липні 2020 року знизилися на 7,5% проти відповідного періоду 2019 року: зі 181,9 млн т — до 168,3 млн т. Протягом останніх десяти років більш високий рівень падіння (-18,6%) спостерігався лише у кризовому 2015 році.

  «Нестабільною була ситуація у системі перевезень автомобільним транспортом, що здійснюються підприємствами. Обсяги перевезення зернових зменшилися на 18,8%. Якщо у І півріччі 2019 року автотранспортом було перевезено 7219,8 тис. т цього виду агропродукції, то у І півріччі 2020 року — лише 5861 тис. т», — додає Навроцький.

  За словами науковця, ще більший (-18,9%) спад спостерігається в автоперевезеннях сирого коров’ячого, овечого й козячого молока. Їх обсяги зменшилися з 243,2 тис. т у січні-червні 2019 року — до 197,3 тис. т у І півріччі цього року.

  «Водночас обсяги перевезення живих тварин, свіжих овочів та фруктів зросли. Зокрема, за 6 місяців 2020 року автомобільним транспортом перевезено 12 тис. т картоплі — на 15,7% більше, ніж у січні-червні минулого року», — пояснив фахівець.

  Слід додати, що обсяги перевезення картоплі у міжнародному сполученні збільшилися у 14,2 рази: з 0,46 тис. т торік у І півріччі — до 6,55 тис. т за І півріччя 2020 року. У цілому за січень-червень цього року усіма видами транспорту в Україну було ввезено 232 тис. т картоплі, а експортовано — лише 1,3 тис. т.

  «Оскільки ціни на картоплю у 2020 році зросли з мінімальної ціни 12,8 грн в лютому до максимальної ціни 16,6 грн в червні, внаслідок ввезення більш дешевої імпортної картоплі ціна вирівнялася і поступово почала спадати за рахунок урожаю вітчизняної картоплі», — розповідає Ярослав Навроцький.

  Разом з тим, морським транспортом перевезено лише 790,4 тис. т сільськогосподарської продукції, що на 17,3% менше ніж за відповідний період 2019 року. При експорті пшениці та суміші пшениці та жита у 5,6 млн т вітчизняний морський транспорт було задіяно у перевезенні за кордон лише 10,5 тис. т збіжжя.

  Загалом усіма видами транспорту було перевезено 114,4 тис. т зерна, що на 56,9% менше, ніж за шість місяців минулого року. Так, зменшення обсягів перевезення зернових спричинено кількома факторами: По-перше, на перевезення збіжжя автомобільним транспортом, особливо за кордон, вплинули карантинні заходи, запроваджені у зв’язку з пандемією COVID-19.

  По-друге, зменшення наявності зернових і зернобобових, які забезпечують найбільші транспортні потоки серед агропродукції. Станом на 1 липня 2020 року кількість зерна на підприємствах склала на 48,9% менше у порівнянні з аналогічним періодом 2019 року.

  «Найближчим часом на скорочення обсягу перевезень автомобільним транспортом будуть впливати і карантинні заходи, і зменшення на 7−10 млн т урожаю 2020/21 маркетингового року», — вважає експерт.

  Прогнозується, що у 2021 році негативний вплив на обсяги перевезень усіма видами транспорту може виникнути внаслідок скорочення виробництва агропродукції внаслідок переходу земель сільськогосподарського призначення від одних власників до інших, вважає науковець.

  «В подальшому посилюватиметься вплив зміни клімату, що може спричинити зменшення врожаю та вимагатиме оптимізації технологій у ситуації, що швидко змінюється. Залишається загроза з боку пандемії коронавірусу, що негативно впливатиме на автоперевезення в цілому, і на перевезення аграрної продукції зокрема», — підкреслює Навроцький.

  На думку науковця, при збалансованому підході держави до означених проблем, збільшенні інвестицій у будівництво та модернізацію інфраструктури, а також у розвиток власного торгівельного флоту ситуація поступово вирівняється і аграрне виробництво та обслуговуюча його транспортна система будуть працювати в оптимальному режимі.


Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
Поширити: