НОВИНИ

Оприлюднено перспективи розвитку крафтового і спеціалізованого ритейлу в Україні

18.08.2021 08:33
riteyl-obshchaya


Загальне зростання доходів населення, популяризація здорового способу життя та більш свідомий підхід до власного харчування призвели до того, що українці дедалі частіше звертають увагу на натуральність продуктів, їх склад та походження. Про це повідомляє business.diia, пише agronews.ua.

І те, що раніше було лише незначною нішею на полицях магазинів, сьогодні набирає більше ваги в продуктовому кошику споживача. Особлива увага зосереджена на крафтових, фермерських та органічних товарах. Зростає й кількість підприємців, які в пошуках власної справи починають займатися виробництвом унікальної продукції.

Серед найбільш розвинених напрямків можна виділити:

продаж хліба, хлібобулочних та кондитерських виробів, виготовлених за особливим рецептом;

алкогольні напої: популярними стають невеликі крафтові пивоварні, вина та інші унікальні напої місцевого виробництва;

сир та унікальні молочні продукти.

Трішки про розвиток крафтової та спеціалізованої торгівлі в карантинних реаліях

Введені навесні 2020 року карантинні обмеження призвели до зниження обсягів реалізації в сегменті крафтових товарів. Люди переважно купували тільки продукти першої необхідності та товари тривалого зберігання, пізніше — надавали перевагу онлайн-шопінгу та закупкам у супермаркетах на тиждень або магазинам біля дому. В той же час, крафтові магазини мають свої особливості в асортименті та ціновій політиці, зазвичай вищій, порівняно зі звичайними продуктовими магазинами, тому стикнулися с тимчасом зниженням попиту. Більш вираженим цей тренд був у невеликих містах.

Серед основних тенденцій 2020 року можна виділити зміну платоспроможності населення, обмеження в роботі закладів громадського харчування та розвиток онлайн-торгівлі, який дозволив операторам продавати свою унікальну продукцію через власні інтернет-магазини.

Після послаблення карантинних обмежень населення частково повернулося до карантинних звичок, а попит поступово стабілізувався. Крім того, пандемія спонукала людей уважніше ставитися до власного здоров’я.Про труднощі та ризики під час виходу на ринок крафтового ритейлу

Вихід на ринок крафтового ритейлу, особливо з абсолютно новим продуктом, це вже ризик. Адже передбачити попит і потенціал цільової аудиторії тут доволі складно: товар може взагалі не сподобатися клієнту або ж, навпаки, мати значний успіх, отже, і потребу в нарощуванні виробничих потужностей. Крім того, «захоплення» новинкою серед споживачів може бути швидкоплинним, тоді занадто швидке нарощування виробництва може обернутися для виробника даремно витраченими коштами. Масштабувати бізнес доцільно тільки після налагодження бізнес-процесів і мінімум одного року роботи.

Законодавчі обмеження, необхідність сертифікації чи «легалізації» продукції — ще один із бар’єрів розвитку невеликих виробників крафтової продукції. З одного боку, закони, які «обмежують» виробництво, з іншої — сертифікація якості. Адже продукти, які надходять у супермаркети та продуктові магазини, мають відповідати вимогам чинного законодавства, стосовно показників якості та безпеки харчових продуктів, пакування, транспортування, зберігання та маркування. Мережеві магазини можуть висувати й свої додаткові вимоги стосовно якості та націнки на товари.

Через це багато виробників надають перевагу розвитку власного магазину або ж реалізації продукції через інтернет-платформи чи еколавки.

Законодавство та масштабування ринку крафтових алкогольних напоїв

На ринку крафтовах алкогольних напоїв в Україні найбільш розвинене виробництво вина та пива. І якщо ринок вина повноцінно почав розвиватися не так давно, то крафтове пиво — далеко не новинка для українців.

У 2020 році в структурі натурального виробництва пива в Україні на крафт припадало близько 3%. Цифра могла б бути вищою, проте все впирається в податки й ліцензії. Це ж створює і певні перепони на шляху до масштабування бізнесу — відкриття нових власних магазинів або розширення партнерських каналів збуту потребує збільшення обсягів виробництва, тоді як для виробників це питання доволі критичне через вартість ліцензії.

Згідно з українським законодавством при виробництві до 300 тисяч літрів пива вартість ліцензії становить 30 тисяч гривень. Якщо обсяги більші, то вартість зростає до 500 тисяч гривень, що для багатьох виробників залишається непосильним фінансовим тягарем. Крім того, карантинні обмеження негативно відобразилися на споживанні — більше 75% покупців крафтового пива — це паби, бари та інші заклади громадського харчування, які під час карантину не працювали.

З метою лібералізації законодавчих обмежень було розроблено декілька законопроєктів, проте всі вони досі на розгляді ВРУ.

Регулюється й ринок виноробства: у ЗУ «Про внесення змін в деякі закони України щодо розвитку виробництва теруарних вин і натуральних медових напоїв», прийнятому у 2018 році, передбачається, що малі виробники можуть виробляти не більше 10000 декалітрів в рік.Крафтовий хліб. Чи такий вже й хлібний бізнес?

Якщо подивитися на статистику останніх років, то можна побачити, що загальне промислове виробництво хліба та хлібобулочних виробів в Україні знижується. В основному це пов’язано зі споживчими трендами — українці почали менше купувати звичайного хліба. Інша, менш вагома, але важлива причина — зростання споживання унікальних і крафтових хлібобулочних виробів, куплених у пекарні разом з кавою, дорогою на роботу або додому. Тобто зменшилося не стільки саме споживання, як змінилося місце, де хлібобулочні товари купують. Частково це підтверджується й тим, що кількість маленьких пекарень (зареєстрованих як ФОП) і кафе-кондитерських-пекарень зростає.

Говорячи про масштабування, пекарня — один із найдоступніших варіантів, оскільки не потребує значного обсягу інвестицій і за наявності достатньої кількості відвідувачів досить швидко окуповується. Розвивати такий бізнес можна і за допомогою франчайзингу: в такому разі франчайзер передає свої унікальні технологічні карти франчайзі або займається поставками заготовок для виробництва хлібобулочних виробів. Серед яскравих прикладів на ринку України можна виділити мережу пекарень Paul, «Хлібна лавка» та «Перша пекарня твого міста».

Основним бар’єром для нових гравців ринку є високий рівень конкуренції — для завоювання своєї частки аудиторії, заклади мають якісно і концептуально відрізнятися від своїх конкурентів.

У чому особливість крафтового ритейлу молочними продуктами?

Найчастіше унікальність та автентичність молочних продуктів визначається рецептурними особливостями, сировиною ти невеликими виробничими потужностями. Найпопулярніший крафтовий молочний продукт — сир. Виробничі осередки та сироварні можна знайти практично в усіх областях, проте найбільше їх зосереджено в Західній Україні (Закарпатська та Івано-Франківська області), де унікальний продукт виробляють із козячого молока. Продається молочна продукція в основному в локальних магазинах, на інтернет-платформах та в місцевих закладах громадського харчування. Доволі поширеним явищем є колаборація декількох виробників для збуту своєї продукції в спільному магазині.

З точки зору споживання, найчастіше постає питання довіри потенційного споживача до виробника, що посилюється ще й доволі високою ціновою політикою на крафтовий продукт.

Якщо ж говорити про масштабування, то це можливо, проте необхідно мати достатній обсяг виробництва та асортимент.

Екологічна і фермерська продукція

Протягом останніх років популярною стає фермерська та органічна продукція, яка в основному позиціонується з натуральністю й якістю. З’являються окремі магазинчики з найрізноманітнішим асортиментом товарів, а великі супермаркети відводять під фермерський продукт цілі відділи.

Насправді попит на натуральні продукти був завжди. Просто раніше продукцію з городу купували на ринках. Зараз звички трохи змінилися: покупцям вже недостатньо просто купити натуральний товар, їм потрібна гарна упаковка, торгова марка, яка є гарантією якості продукції, а також комфортні умови для покупки.

З точки зору особливостей для масштабування, такі фермерські магазини більше прив’язані до великих міст, з досить високим рівнем доходів населення і вагомою часткою молоді в загальній структурі.

Масштабувати складно, але можливо

Масштабування у сфері крафтового ритейлу — процес неоднозначний. Невеликі обсяги виробництва не дозволяють малому підприємцю швидко нарощувати кількість точок продажів. Деякі з обережністю виводять свій продукт на ринок, побоюючись провалу. Проте протягом останніх років інтерес до крафтової та унікальної продукції з боку споживачів в Україні зростає. Люди дедалі частіше замислюються про правильне харчування і корисність продукту, тому шукають альтернативу як на полицях супермаркетів, так і в спеціалізованих магазинах.

Нагадаємо, що озвучено регіони з найбільшим відсотком проданої землі.



Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
Поширити: