Криза на ринку молока є не лише українською проблемою. Занизькі закупівельні ціни на молоко та зменшення попиту спостерігаються у більшості країн світу. Про це повідомляє agronews.ua.
Попит на молоко у населення залежить не лише від пропозиції та цінового діапазону. Свою роль грає також зміна харчових та смакових уподобань. В останні роки на прилавках крамниць та ринків у всьому світі спостерігається збільшення пропозиції альтернативних молоку напоїв.
Альтернативні пропозиції зростають
Зростаюча популярність альтернатив молоку у багатих країнах та зменшення кількості молока в країнах, що розвиваються, сповільнили зростання попиту, вважає Володимир Андрієць, аналітик Асоціації виробників молока.
Тож Україна у цьому плані не унікальна. Збільшення пропозиції безалкогольних напоїв, квасів, збільшення споживання кофе та кофейних напоїв, соків, веганських напоїв та рослинного молока в Україні не могло не вплинути на споживання молока українцями.
Підвищити споживання молока в країні лише за рахунок більш низьких цін малоймовірно. Розвиток харчової промисловості, поява нових харчових продуктів, збільшення пропозиції альтернатив молоку на ринку буде й надалі тиснути на молоковиробників.
Криза через призму цін
Динаміка національних цін на молоко може бути використана як показник кризи. На карті описані національні тенденції цін на молоко для 75 країн у травні проти лютого 2020 року.
“Схоже, ще немає великої кризи, оскільки ціни на молоко в середньому знизилися на 4,6%. Тим не менш, є дві великі країни, які можна вважати “епіцентром молочної кризи”: США та Індія, з падінням відповідно на 29% та 19%. Опитування серед молочних експертів показало, що третина вважає свою країну лише на початку кризи. Але також дві третини учасників вважають, що дно кризи вже досягнуте”, – пише експерт.
Водночас аналітичний відділ АВМ зауважує, що зниження цін на молоко-сировину в Україні є суттєвішим (-6,9% середньозваженої ціни трьох гатунків), ніж зазначено на карті досліджень IFCN і відповідає середньому ступеню падіння – від -5% до -15%.