ПУБЛІКАЦІЇ

Не цукрова справа: чому «Астарта-Київ» перестала агітувати за кандидата Петра Порошенка?

20.03.2019 16:53

Фінішна пряма першого туру президентських виборів ознаменувався черговою порцією гучних звинувачень і посиленням боротьби за виборця. У хід йде як використання адмінресурсу, так і «чорний піар». Крім того, якщо раніше у відвертій агітаційній роботі участь брали і великі компанії з іноземними інвестиціями, то тепер їх представники згорнули таку діяльність, побоюючись можливих наслідків. Зокрема, участь у великих передвиборних іграх припинив відомий агропромхолдинг «Астарта-Київ». Там мабуть вирішили, якщо раптом щось піде не так, відкрита агітація за одного з кандидатів загрожує йому серйозними репутаційними ризиками, жорсткими питаннями від іноземних інвесторів і кредиторів, адже акції компанії котуються на Варшавській фондовій біржі.

За даними Центральної виборчої комісії, за президентську булаву борються 39 учасників. Хоча, як показують різні соціологічні рейтинги, реальних претендентів на перемогу – всього три. Шоумен Володимир Зеленський, лідер «Батьківщини» Юлія Тимошенко і чинний президент Петро Порошенко. Саме між ними розгорнулася боротьба за вихід у другий тур разом із продовженням передвиборчої гонки.

Політологи вважають, молодий актор Володимир Зеленський знаходиться в самому початку шляху своєї політичної кар’єри, а значить, навіть у разі поразки на виборах-2019 має всі шанси продовжити кар’єру спочатку на парламентських виборах восени 2019 року, а потім на наступних президентських. Подібне оптимістичне майбутнє мають не всі. Інші два кандидати розпочали запеклу боротьбу, тому що усвідомлюють свій останній шанс. «Вона розуміє, що її час минає, золотий період політичної кар’єри за кілька років закінчиться. Чоловік у 60 ще може претендувати на високий державний пост в якості такого собі патріарха. Жінці в такому віці, звичайно, складніше. І зараз вона намагається реалізувати, можливо, останню спробу повернутися на політичний Олімп», – прокоментував задовго до президентських виборів останній шанс Тимошенко український політолог – Володимир Фесенко.

Не має наміру відступати від свого шансу на перемогу і діючий президент Петро Порошенко. На думку багатьох експертів, програш кампанії не тільки ставить під сумнів його політичне майбутнє, а й може загрожувати більш серйозними наслідками. Особливо після гучного корупційного скандалу в сфері оборонного комплексу, а також звинувачень команди Гаранта з боку опонентів і голови МВС в організації підкупу виборців. Ці події створили для Порошенка проблеми з рейтингом в акурат за пару тижнів до закінчення першого туру президентських виборів. «Розслідування Bihus.info руйнує патріотичний імідж Порошенка», – аналізує ситуацію, що склалася, Фесенко. Адже глава держави зробив гаслом своєї кампанії Армія. Мова. Віра. А вийшло так, що журналісти в розслідуванні розповіли про оточення Порошенка, яке в воюючій країні заробляє саме на армії.

Проміжним підсумком скандалів став свіжий замір електоральних настроїв, який 11 березня випустила група Рейтинг. У ньому Порошенко опустився на третє місце, поступившись Тимошенко. 16,8% його підтримки може не вистачити для виходу в другий тур, оскільки у лідера «Батьківщини» вже 18,3%, а у гумориста Зеленського 24,7%.

Політичні традиції

Світова практика президентських виборів проповідує принцип «гроші люблять тишу», коли приватні компанії роблять пожертвування і внески в партійну казну, але часто вважають за краще прямо ніде не заявляти про свою підтримку конкретного кандидата. У багатьох великих корпораціях, до слова, прописана заборона на внески до бюджетів партій, а також на прояв будь-якої прихильності до кандидатів.

Але, на відміну від США і країн Євросоюзу, в Україні вітчизняні власники великих компаній можуть використовувати адміністративний ресурс для тиску на співробітників як власне своєї компанії, так і компаній партнерських, у яких з нею договору про співпрацю. Наприклад, співробітників заводу можуть примусово «просити» з’явитися в актову залу для зустрічі з кандидатом, або ж на загальних зборах проводити агітацію з настійливим проханням проголосувати «правильно».

Але українські компанії, які в структурі власників мають іноземних акціонерів, вкрай негативно ставляться до участі їх підрозділів у передвиборній агітації. У приватних розмовах залучений з-за кордону топ-менеджмент це аргументує тим, що ставши на бік одного з кандидатів, компанію можуть очікувати складнощі в майбутньому, якщо переможцем стане його опонент. На жаль, такі реалії бізнесу по-українськи. Втім, з будь-якого правила є винятки. Агропромхолдінг «Астарта-Київ» – спробував стати одним з таких.

Цукрозаводчик і Порошенко

«Астарта-Київ» – величезний холдинг, в структурі якого ключове місце займає виробництво цукру, крім цього переробляється соя, працюють молочні ферми. Земельний банк складає більше 250 тис. га, де холдинг вирощує цукровий буряк, зернові та соняшник (до 2020 року компанія планує наростити земельний банк до 400 тис. га). За даними річного звіту агропромхолдингу «Астарта-Київ» за 2017 рік, у компанії 2 мажоритарних власника акцій: це бізнесмен Віктор Іванчик (36,26% акцій) і міжнародна фінансова група Fairfax Financial Holdings Ltd (28,06% акцій). Решта 35,68% акцій належать міноритаріям, серед яких міжнародні інвестиційні фонди США, Близького Сходу і ЄС. Акції компанії з 2006 року перебувають у вільному обігу на Варшавській фондовій біржі.

І ось в лютому 2019 з’явилися перші повідомлення, що керівництво відразу деяких регіональних підрозділів холдингу включилося в передвиборну агітацію. За словами співробітників агропідприємств, що входять в структуру «Астарта-Київ», їх керівники почали проводити агітаційну роботу за кандидата в президенти Петра Порошенка. Агітували серед своїх співробітників, а також під час традиційних зустрічей серед пайовиків і жителів сіл, де знаходяться підрозділи «Астарти». Такі сигнали надходили з Полтавської, Хмельницької та Тернопільської областей.

Здавалося б, зустрічі з пайовиками, що тут дивного, адже агрокомпанії конкурують за землю і змушені вибудовувати з власниками земельних наділів регулярний діалог. Може і роздавання «подарунків» від компанії, яке завершувало багато таких зустрічей, також сприймалася природньо. Якби не одне але, агітація за нинішнього президента Петра Порошенка. Адже подарунки після агітації – це, згідно із законодавством України, непрямий підкуп виборців.

Звичайно, з одного боку, підтримка кандидата великої агрокомпанією – вибір її акціонерів і топ-керівників. Але з іншого боку, якщо мова йде про активну агітаційну роботу з підкупом, то це тягне за собою репутаційні ризики для компанії з іноземними акціонерами. Особливо в світлі того, що «Астарта-Київ» в останній рік і так показує не найкращі результати.

Чистий прибуток агрохолдингу за дев’ять місяців 2018 року склав 14,5 млн. євро, що на 80% нижче цього показника за аналогічний період 2017 року. Акції «Астарти» на Варшавській фондовій біржі за рік подешевшали практично на 50% (!!!).

Однак, за останніми даними агітаційну роботу в «Астарті» за Петра Порошенка в спішному порядку згортають, пропонуючи людям визначатися зі своїми уподобаннями самостійно.

Що стало поштовхом до прийняття цього рішення поки невідомо. Можемо припустити, що керівництво холдингу вирішило, що в умовах політичної невизначеності (коли переможцем стане один з трьох антагоністів) створювати для себе додаткові ризики, роблячи відкриту ставку на одного з лідерів президентської гонки, – необачно.

І обґрунтовувати таке рішення в агрохолдингу вже можуть словами голови Ради директорів Говарда Дала. Одного разу кажучи про «Астарту» він зазначив: «найважливішим є те, що компанія має бездоганну репутацію і подальший потенціал зростання». Погодьтеся, універсальна відповідь на питання будь-якого кандидата в президенти про підтримку на виборах. Особливо актуальною вона буде під час другого туру виборів-2019, де боротьба обіцяє бути ще більш жорсткою і безкомпромісною.


Перегляди: 2
Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
Поширити: