Запропонована урядом «Національна стратегія доходів» передбачає перехід юросіб на загальну систему оподаткування, водночас нею передбачено залишити спрощену систему виключно для дрібних (фермерських господарств). Про це під у Telegram повідомив доцент Київської школи економіки, керівник Центру досліджень продовольства та землекористування Олег Нів’євський.
«Для селянських фермерських господарств (фізичних осіб), які залишаться в режимі четвертої групи ССО, базу оподаткування буде розширено з року, у якому буде запроваджено оподаткування землі на основі її масової оцінки», – процитував він пункт Стратегії.
Також в Стратегії передбачено: «Для виробників сільськогосподарської продукції (юридичних осіб) ставки єдиного податку протягом трьох років будуть переглянуті в бік збільшення до розміру еквівалентного загальному значенню ставки податку ПнП. Метою такого заходу є заохочення юридичних осіб до поступового протягом трьох років самостійного переходу на загальну систему оподаткування з урахуванням фінансового стану кожного окремого підприємства та його господарських потреб. Після закінчення перехідного періоду для юридичних осіб буде встановлено заборону для перебування на спрощеній системі оподаткування».
Читай нас також у Viber та Telegram.
За словами Олега Нів’євського, податкові пільги для аграріїв уряд запровадив у 1999 році. Вони формувались єдиним податком 4ї групи спрощеної системи оподаткування (або фіксованого сільськогосподарського податку до 2015 року – ФСП) та спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість в сільському господарстві. ФСП – це фіксований податок, який наразі замінює податки на прибуток та землю, але до 2012 року він замінював близько 12 інших податків і зборів. Його ставка варіюється від 0,09% до близько 1,00% від нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь. У 2010 році навантаження від ФСП складало в середньому лише приблизно 0,75 дол. США / га ріллі, тобто прибутки в агро фактично не оподатковувались. У 2015 році, завдяки значному збільшенню нормативної грошової оцінки землі, зобов’язання щодо ФСП зросли приблизно до 10 доларів США / га, що все ще залишалось дуже низьким порівняно з тим, що сільгоспвиробники заплатили б на загальній системі оподаткування. Зараз це ще менше в доларах, через курс. Але також є і проблема в тому, що безвідносно до фінансового стану, аграріям потрібно цей податок сплачувати, і в гарні часи і в такі скрутні як зараз.
«ФСП користувались майже всі агровиробники, зокрема великі агрохолдинги і дрібні фермери. Така податкова пільга особливо вигідна більш продуктивним і великим сільгоспвиробникам, які за нашими дослідженнями є більші за розміром підприємства, і це тим самим неявно надавало перевагу великому агробізнесу в Україні і витісняло дрібний. Тобто такий режим – погано для збалансованого розвитку агросектору в Україні і для сільської економіки в цілому.
ФСП є також проблемою у доступі до кредитних ресурсів, оскільки не вимагає ведення детальної звітності. Це проблема для банків і збільшує бар’єр аграріїв в доступі до банківського кредитування
Також наші дослідження свідчать, що така форма підтримки заважає росту продуктивності в секторі», – зазначив фахівець.