Щоб успішно функціонувати та генерувати прибуток, будь-який бізнес повинен розвиватися та постійно вдосконалюватися. Попри очевидне розширення асортименту, зниження цін та запуск реклами, власникам компаній варто подбати й про якісний аналіз своєї роботи, в тому числі й про виявлення та покращення слабких сторін бізнесу. Виникає питання: як саме це зробити? Один із популярних методів оцінки — SWOT аналіз. Будемо розбиратися, як проводити аналіз та як трактувати його результати.
SWOT-аналіз як спосіб виявлення слабких сторін
![Z-duBrOjpM7utObu-auhmhe1XruuY8tPDDZGuP-pDEfgfosbrLUTmf4Qxy1VXxtZGcMYXzmV-sN6VEfSBZfE5HpPhwSoaBYNoYBMXlGY0keXQmDZuPKSxqh4ql7O2KEzyKo9-4oTFnVVgAr3QFby_jA](https://agronews.ua/wp-content/images/swot1.png)
SWOT-аналіз — це інструмент для оцінки стану компанії. Сама назва є абревіатурою, яка розшифровується таким чином:
- S (Strengths) — сильні сторони;
- W (Weaknesses) — слабкі сторони;
- O (Opportunities) — можливості;
- T (Threats) — загрози.
Аналіз спрямований на комплексну оцінку стану бізнесу, визначення напрямків його розвитку та стратегії, а також на загальне вдосконалення та покращення роботи компанії.
SWOT-аналіз являє собою таблицю із 4 комірок, у кожну з яких записуються визначені сильні та слабкі сторони бізнесу, а також можливості та загрози, які можуть вплинути на розвиток бренду. Процес заповнення даних відбувається або власником бізнесу власноруч, або методом мозкового штурму ключовими працівниками компанії. Головне правило — проводити оцінку чесно та об’єктивно.
Приклад аналізу:
S
|
W
|
O
|
T
|
Слабкі сторони — це проблеми та/або недоліки, які негативно впливають на діяльність компанії вже зараз та обмежують масштабування бізнесу. Оскільки головна задача — визначення цих самих сторін, рекомендуємо при аналізі поставити собі такі запитання:
- якби конкуренти оцінювали вас, щоб вони вважали вашими слабкими місцями?
- чому клієнти іноді відмовляються від покупки/співпраці?
- які процеси варто поліпшити?
- яка стаття витрат є найбільшою і чи можна її змінити?
- що покупці хотіли б покращити та що їх не влаштовує?
Для більш ретельного аналізу варто прочитати відгуки в мережі про власний бренд, провести соціальне опитування серед цільової аудиторії, перевірити фінансові звіти, а також заручитися підтримкою працівників, які знають всі процеси зсередини.
![EhL_tgFFItcZeDURfqVYc6HuOtrFCAIfxCSRF6VcxeuL02Xqp2GqvsVLUmraWCQmbGH-u7AVbFkQKMu12fEdzJAJr4nGt8I6ZOyZVAmKUtcbuGxJama-_DW-BMofUzl495V9Ybpq_DGscEOQFx0CNLo](https://agronews.ua/wp-content/images/swot2.png)
SWOT-аналіз також доречно проводити й для аналізу особистості: наприклад, ви можете проаналізувати себе як керівника чи власника бізнесу, щоб оптимізувати свою роботу та покращити мікроклімат всередині колективу. Однак пам’ятайте, що аналітичні інструменти — лише методика визначення, а не розв’язання проблеми, а тому не відкладайте це на потім, а відразу розпочніть ухвалення важливих та корисних для бізнесу рішень.