ПУБЛІКАЦІЇ

Тиск правоохоронців на портові термінали загрожує зривом експорту сільгосппродукції

18.10.2018 11:36
  • На позаминулому тижні в Україні відбувся гучний скандал навколо спроби протиправної конфіскації правоохоронцями через викривлене рішення суду великої партії пшениці на 500 тисяч доларів в зерновому терміналів Risoil S.A. в порту Одеської області. Через дії правоохоронців робота терміналі на тиждень була заблокована, що нанесло власнику значні збитки.

    Ситуація навколо одеського терміналу стала останньою краплею для учасників ринку морських перевезень. Керівники найбільших портових терміналів України вийшли на спільну прес-конференцію, на якій заявили про систематичний характер проблеми тиску правоохоронних органів на роботу терміналів під надуманими приводами. Вони заявили, що протизаконні дії правоохоронців завдають багатомільйонні збитки компаніям і блокують подальші можливі інвестиції в Україну. Через свавілля правоохоронців під загрозою опинився сільськогосподарський експорт, який приносить Україні основну частину валютної виручки.

    Про проблему протиправного втручання митників та правоохоронців в роботу морського бізнесу в Україні читайте в публікації Agronews.

    Давня проблема

    Співвласник Risoil S.A. Шота Хаджішвілі повідомив, що втручання правоохоронців в роботу терміналів є давньою проблемою для України.

    За словами бізнесмена, його компанія декілька разів зверталися з листами і до прем’єра і до президента з проханням втрутитись в ситуацію.

    «У морській галузі зараз такий бардак, якого за тридцять років роботи я ніколи не спостерігав. Повне беззаконня, засилля чиновників, правоохоронців, незрозумілі дії, які вибудовують корупційні схеми у всіх відносинах.

    Термінали хотіли б продовжувати інвестування коштів в інфраструктуру України, але при таких умовах, які сьогодні є для бізнесу, це не можливо», – зазначив він.

    За його словами, за поточний рік компанія Risoil S.A. пережила вже 15 обшуків.

    «Та ситуація, яка слалась у нас на підприємстві не нова. Декілька років поспіль, кожен з терміналів в країні зіштовхується з тим чи іншим тиском силових структур. Якщо вже повернутись до нас, то за останній рік у нас було до 15 обшуків, більшість з них не проти нас, але тиск здійснювався конкретно на нас», – повідомив бізнесмен.

    За його словами, утиски з боку митників – це бізнес, на якому заробляють чиновники.

    «Ні для кого не секрет, що в Україні створена система Державної фіскальної служби (ДФС), коли до 50% експорту зернових йде в тіні і до 25% соняшникового масла теж знаходиться в тіні. Чиновники на цьому заробляють, але коли вони не можуть знайти джерело цього заробітку – ту компанію, яка це вивозить, вони здійснюють тиск саме на термінали. Тобто, замість того, щоб заарештувати вантаж, поставити на відповідальне зберігання, а потім розбиратися в судах і, якщо є рішення судів, конфісковувати цей вантаж і передавати його на подальшу реалізацію, чиновники просто зупиняють роботу терміналів», – зазначив Хаджішвілі.

    Депутат Верховної ради України, голова ради ГО «Бізнес Варта», яка надає підтримку бізнесу в протистоянні рейдерству, Іван Мірошниченко додав, що в Україні із 34 млн гектарів сільгоспугідь лише близько 20 млн гектарів офіційно зареєстровані, що створює передумови для функціонування «чорного ринку сільгосппродукції», яка потім йде на експорт.

    «Тобто у нас 40% землі на сьогодні офіційно навіть не зареєстровано. Що це означає – що врожай з цієї землі йде не офіційний, звісно, торгівля потім йде теж не офіційно. Усе це кришується ДФС і силовими структурами, вони там заробляють. Потім іде експорт і правоохоронці, щоб заробити ідуть до репутаційного підприємства, у якого є кошти, є капітал, є активи і починають «кошмарити», – заявив він.

    За словами депутата, правоохоронці замість цього мали б «направити свої зусилля на те, щоб знищити «чорний» і «сірий» ринок і всіх поставити в одні умови, однак цього не робиться. Простіше прийти до західного, чи національного інвестора, у якого є кошти, щоб спробувати досягнути якихось цілей».

    Хаджішвілі повідомив, що за тиждень простою терміналу Risoil S.A. під час останнього блокування з боку правоохоронців, не було можливості завантажити три суда. Також простоювали 800 залізничних вагонів, більше 500 автомобілів з вантажем «розвернулися і поїхали в іншому напрямку», що нанесло мільйонні збитки компанії.

    Мірошниченко звернув увагу на те, що робота терміналу була зупинена навіть не рішенням суду, чи постановою слідчих органів, а «за роахунок листа слідчого».

    «Просто приїхала людина з Києва і листом зупинила діяльність терміналу і нанесла десятки мільйонів збитків», – поскаржився він.

    Бізнес не може контролювати походження вантажів

    Співвласник терміналу ЄВЕРІ Юрій Будник теж підтвердив наявність проблеми. За його словами, власники терміналу не мають змоги самостійно контролювати походження товару, який відправляється на експорт.

    «Ми побудували термінали у порту і ми заробляємо гроші на тому, що хтось привіз вантаж в порт, а ми його вантажимо на корабель. Тобто з нами може підписати контракт будь-який постачальник. Багато говорять – «чорний», «білий», «зелений». Ми не маємо можливості їх перевірити», – повідомив він.

    На думку  бізнесмена, «чорний» ринок експорту сільгосппродукції, учасники якого не платять податки, не може функціонувати без допомоги окремих можновладців. Однак, у випадку потрапляння такого товару до портового терміналу правоохоронці кваліфікують дії власників терміналу як «посібничество».

    «Коли олія «чорна» прибуває на наш термінал, правоохоронці визначають так – на твоєму терміналі, значить ти посібник, тому що ви разом продаєте його на експорт. І ми вимушені доказувати, що це не ми організували всю цю закупку.

    А для нас час – це гроші. Простій судна – це приблизно 10 тисяч доларів в день», – пояснив він.

    Він повідомив, що при попередній владі такі механізми були ще більш поширеними, за їх допомогою у власників «відбирали підприємства».

    «Зараз такого нема, але зараз відбувається так, що ми не знаємо як ми можемо чесно працювати. Надайте нам список документів, які ми повинні мати. Ми поважаємо роботу правоохоронних органів, ми готові з ними співпрацювати, але поясніть нам умови, в яких ми б опинились на світлій стороні сили. Якісь документи нам потрібно вимагати у наших постачальників, чи що? Що нам потрібно вам показати, щоб ви зрозуміли, що ми не злочинці?», – повідомив він.

    Операційний директор терміналу AllSeeds (Одеськаобласть) Володимир Слабовський повідомив, що їх термінал завжди перевіряє документи у своїх клієнтів, але це не гарантує того, що до них не виникають претензії у правоохоронців, що потім у свою чергу створює проблеми самому терміналу.

    «Свіжий приклад, який зараз відбувається. Є компанія, з якою ми співпрацюємо, ця компанія купує сонях на ринку і привозить до нас. Проблема проста –  кажуть, що ця компанія працює незаконно на ринку і купує не так як потрібно купувати. Перевірили всі документи, всі документи чисті, компанія купує законно, все оплачене, товар оплачений, є платіжки», – повідомив він.

    За словами Слабовського, правоохоронці на цій підставі описали всю продукцію компанії, яка знаходилась на території терміналу і готувалась до завантаження на кораблі, що призведе до простої в роботі. 

    Він додав, зо ситуацію не допомагає врегулювати прийняте судом рішення, який відмовив ДФС в арешті цього майна – митниця і далі забороняє грузити цей вантаж, доки ДФС не відкличе цього листа. «А ДФС каже, що це речовий доказ ми будемо розбиратися, що з цим робити», – завершив Слабовський. 

    Звернення до президента

    Директор ГО «Бізнес Варта» Ольга Матвіїва повідомила, що юристи організації будуть домагатися притягнення до кримінальної відповідальності слідчого, з провини якого було завдано збитків терміналу Risoil S.A.

    «Дана ситуація стала останньою каплею для бізнесу. Тому,на сьогодні, написана заява про злочин на дії працівника прокуратури, який заблокував роботу підприємства, ми будемо слідкувати, чи буде відкрити кримінальне провадження, і як буде проводитись розслідування», – повідомила вона.

    Матвіїва відзначила, що також буде направлено звернення президенту України взяти під контроль дану справу. 

    «Ми будемо просити його взяти під особистий контроль дану ситуацію, яка є показовою щодо ситуації в українському бізнесі. Я вважаю, що ця справа має бути під особистим контролем президента, тому що під загрозу може стати експорт України у разі повторення подібних ситуаціях», – зазначила вона.

    У свою чергу, Мірошниченко додав, що для системного вирішення проблеми слід внести зміни в законодавство щодо запровадження відповідальності для слідчих за дії, які наносять матеріальну і репутаційну шкоду бізнесу. Крім цього, треба домагатися виведення агробізнесу з тіні, щоб всі учасники ринку працювали в правовому полі і не створювали приводів для втручання в діяльність терміналів правоохоронців.

    Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
    Поширити: