ПУБЛІКАЦІЇ

Коли зупиниться ріст цін на пальне і наскільки подорожчають продукти харчування

16.10.2018 15:55
  • В Україні починаючи з 20-х чисел серпня поточного року відбувалося планомірне підвищення ціни на пальне, як на бензин, так і на дизельне паливо. За цей час дизельне пальне подорожчало на 3,6 гривень за літр – або на 13%, а бензин – на 3,5 гривень за літр (12%). Станом на вівторок, 16 жовтня ціна бензину марки А-95 на українських АЗС коливається від 30,89 до 35,49 гривень за літр, а ціна дизпалива – від 30,19 гривень – до 33,49 гривень. Минулого тижня в Україні навіть відбувся масовий протест автомобілістів проти підвищення цін на АЗС.

    Про те, що спричинило підвищення вартості пального в Україні, що буде з цінами на нього найближчого майбутнього і як коливання на ринку відіб’ються на вартості агропродукції, читайте в публікації Agronews.

    Чисто економічні фактори

    За словами експерта ринку енергетики Валентина Землянського, ситуація на вітчизняному ринку пального, яка скалася на сьогоднішній день, продиктована двома факторами – економічним та політичним. У свою чергу економічний фактор, який є основним, складається з трьох підпунктів.

    «Перший пункт – це підняття цін на нафтопродукти, яке почалося у світі наприкінці літа у зв’язку з загостренням відносин між Іраном та США. Другий фактор – це відновлення девальвації гривні наприкінці літа, коли досить за короткий час національна валюта впала з 26 до 28 гривень за долар. Третій фактор випливає з перших двох – і полягає в тому, що в Україні акцизи на пальне закладені в євро» , – повідомив експерт.

    За словами Землянського, починаючи з 2019 року акциз на пальне в Україні зріс з 110 євро до 213,5 євро за тонну. Експерт відзначив, що уряд, збираючи податки з пального в іноземній валюті, перестраховується, щоб бюджет не втрачав надходжень у випадку валютних коливань. Однак у цій ситуації страждають споживачі.

    Другий фактор, який на думку експерта негативно впливає на ситуацію на ринку пального в Україні – це відсутність продуманої урядової політики в цій сфері.

    У свою чергу, гендиректор торгової мережі АЗС Леонід Косянчук відзначив, що український ринок пального так болісно відреагував на ріст ціни на нафту на світових ринках (ціни за барель нафти Brent у пік здорожчання досягали 86 доларів за барель) через те, що близько 85% нафтопродуктів в Україну імпортується. Також він не розуміє, чому акцизи в Україні встановлені в євро. «Мабуть правильно було б установити в нацвалюті як у всьому світі», – відзначив він.

    У той же час сам розмір акцизу в Україні, за словами експерта, не найвищий. «У нас доля податків в паливі коливається від 35 до 45% в роздрібній ціні, тоді як у Європі це стабільно 70%, але там інші зарплати, не порівняні з Україною», – повідомив він. За його словами, якби акцизи на пальне сплачувалися в гривні, такого суттєвого здорожчання пального вдалося б уникнути.

    У свою чергу, голова комітету економістів України Андрій Новак вважає, що ще одним фактором, стрімкого росту цін на пальне в Україні цієї осені, є наявність картельної змови найбільших гравців. «Ще одна причина – це монопольна змова, вона дійсно є, тому що ми бачимо як ціни на крупних АЗС однакові з точністю до десятих копійок і це говорить про те, що нафтотрейдери все-таки домовляються», – вважає він. У той же час, з ним категорично не погодився Косянчук, за словами якого великі гравці на ринку палива в Україні вже давно не змагають між собою шляхом зниження цін, а роблять це лише за рахунок сервісу.

    Скільки коштуватиме пальне

    За словами Косянчука, на сьогодні є обнадійливі сигнали, які говорять про те, що ціни на пальне в Україні найближчим часом не тільки перестануть зростати, а й навіть знизяться. За його словами, на сьогодні на світовому ринку почався тренд на зниження вартості нафти (ціни впали до 81 долара за барель). Як результат – почали дешевшати нафтопродукти.

    «Тому у мене є велика надія, що цей журналістський міф про те, що ціни на бензин в Україні ростуть і тоді, коли ціни на нафту в світи зростають, і тоді коли падають, буде розвіяний. Я думаю, що ще в цьому місяці ми побачим падіння цін на бензин. Причому, якщо ці темпи падіння цін на нафтопродукти у світі збережуться, ми, можливо, побачим навіть до 1 гривні в мінус на стелах АЗС», – повідомив Косянчук.

    У свою чергу, Новак вважає, що ціни на пальне в Україні в найближчому майбутньому залежатимуть від того, чи збереже стабільність національна валюта, а також, від ситуації на світовому ринку нафти.

    Продукти подорожчають

    За словами генерального директора і засновника Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексія Дорошенко, стрибок цін на пальне цієї осені в Україні вже відчувають виробники, а споживачі відчують це подорожчання наступного року.

    «Зростання цієї осені на озимих зараз відчувають виробники, а споживачі оплатять це вже наступного року. Але кожного року маржа виробника знижується. І це подорожчання приведе також до зменшення прибутків на пару відсотків усіх, хто має відношення до зернових», – повідомив він в коментарі Agronews.

    За його словами, у середньому частка палива у вартості продуктів в Україні складає 10% від поля і до полиці. Але по кожній галузі дані суттєво різняться. У кавунах паливо може складати й 40%, а у цукерках – 0,5%.

    Він уточнив, що здорожчання через підвищення цін на пальне торкнеться «усіх видів продуктів харчування, але в різний час. Українці відчуватимуть це підвищення весь наступний рік».

    Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
    Поширити: