«Ягідні гойдалки»: вітчизняний ринок суниці та малини

30.07.2018 12:10
  • Ягідний ринок в Україні розвивається, як події в захоплюючому серіалі. З’являються нові фаворити серед ягід, тоді як до інших позицій ставлення до інших позицій стає прохолоднішим. А головні ролі на ягідному ринку виконують як професіонали даної галузі, так і тимчасові гравці, що мають в своєму арсеналі тільки інвестиції, при відсутності знань про ринок ягід.

    Не випадково в 1-шу серію потрапили такі цікаві культури, як суниця садова і малина. Справа в тому, що ставлення українських виробників до цих культур протягом останніх трьох сезонів – різноспрямоване. Інтерес до виробництва суниці садової після двох років застою повернувся тільки в сезоні 2018. Причиною цьому послужили досить високі ціни на свіжу ягоду в минулому сезоні. А ось з малиною ситуація кардинально інша. Останні три сезони площі під даною культурою істотно розширилися, в основному, за рахунок малих виробників, кількість яких швидко збільшувалася з кожним роком. Паралельно з цим продовжували активну роботу і професійні виробники. Як результат, вже в цьому сезоні актуальним стає питання: «А чи не час зупинитися?».

    Скільки в Україні ягоди? 

    Урожайність суниці садової в результаті застосування нових технологій поступово збільшується. Крім того, зростають і площі під цією культурою, що в цілому неодмінно потягне за собою збільшення виробництва. Так, за нашими оцінками з 55 тис. тонн (дані Держстату України) валовий збір в цьому сезоні може вирости до 63 тис. тонн. Але далеко не вся вирощена ягода потрапляє на ринок. Одним з результатів збільшення виробництва в нинішньому сезоні, поряд з подорожчанням робочої сили, став той факт, що частина врожаю середньої та низької якості залишилася, залишається і залишиться прямо в полі.

    Аналогічним чином виглядає і ситуація з малиною, що в підсумку призведе до зростання врожаю до 36 тис. тонн, в порівнянні з 34 тис. тонн в минулому році. А тут починає діяти таке правило: «більше – не завжди добре». Справа в тому, що якщо не буде докладено зусиль для пошуку нових каналів реалізації, без різниці, на експорт, переробку або на внутрішньому ринку – ціни на продукцію можуть просісти.

    А що з продажами? 

    У минулому сезоні було відзначено істотне скорочення продажів свіжої суниці садової, як на експорт, так і на переробку, в результаті зменшення пропозиції ягоди на ринку. Ціни на внутрішньому ринку були досить привабливими для виробників, що не стимулювало їх до пошуку нових каналів збуту. Сьогодні ж ситуація виглядає інакше: українські фермери розуміють, що в нинішньому сезоні є всі перспективи для отримання великих обсягів ягід, і такі канали, як переробка і експорт для них є просто необхідними.

    Які переваги та особливості цих каналів збуту? Переробка забезпечує стабільний продаж великих обсягів ягоди, але не завжди виробник задоволений пропонованою ціною. У той же час, експорт гарантує більш високу ціну на ягоду, але тут не завжди готовий наш фермер, особливо щодо якості запитуваних обсягів, сортів, правильної упаковки і наявності сертифікації.

    І тут необхідно звернути увагу на експорт двох різних продуктів: свіжої та замороженої ягоди. Обсяги експорту останньої стали рекордними в минулому сезоні. Якщо ми говоримо про експорт саме свіжої ягоди, то тут є маса факторів, які необхідно обов’язково враховувати: транспортабельність сорту, правильна упаковка, обмежений обсяг (в середньому до 10 тонн / машина), обмежений термін на логістику і реалізацію. Всі ці фактори нерідко є стримуючими.

    З іншого боку, якщо ми говоримо про заморожену ягоду, то тут більшість стримуючих факторів відпадають. Головне – підтримувати відповідний температурний режим і можна не турбуватись про швидкість доставки і про те, скільки часу продавцеві знадобиться на реалізацію ягоди. Замороженої продукції за один раз можна перевезти, як мінімум, в два рази більше. А найвагомішим чинником є ​​те, що замороженою ягодою можна торгувати 365 днів в році, в той час як свіжа продукція реалізується тільки протягом сезону.

    У випадку з суницею садовою, не можна не згадати одну позитивну тенденцію – з кожним роком все більше свіжої ягоди продається через мережі супермаркетів всередині країни. Який можна зробити висновок? Виробники все більше застосовують нові технології, починаючи з підбору сортів і охолодження до використання «правильної» тари при реалізації.

    З малиною ситуація поки відносно стабільна. Тенденція збільшення обсягів продажів як на експорт, так і на переробку зберігається вже 5 сезонів поспіль, а примітним фактом є те, що якщо в 2014 році експорт свіжої малини дорівнював нулю, то в минулому сезоні він досяг показників 1,2 тис. тонн. При цьому, українському виробнику слід робити акцент на пошуку нових експортних напрямків, так як з року в рік відчувається вплив різних чинників, які позначаються на обсягах продажів. Про такі факторі мова піде нижче.

    Небесна канцелярія

    А ось тут починається найцікавіше в ягідному бізнесі, так як саме погода розставляє основні акценти у виробництві як малини, так і суниці садової. Справа в тому, що основна маса ягід вирощується на відкритому ґрунті, і це стосується не тільки України, а найближчих наших конкурентів – європейців. І ось приклад минулого сезону по малині, коли в Сербії та Польщі загинув практично весь урожай цієї ягоди через несприятливі погодні умови. Така ситуація стала чудовою можливістю для України істотно наростити свою присутність на ринку цих країн. Причому, мова йде як про заморожену ягоду, так і про свіжу малину.

    В Україні, як правило, очікують весняних заморозків, і від того, коли вони будуть, на який період затягнуться і до яких температур опустяться показники, безпосередньо залежить урожай як ранніх ягідних і кісточкових культур, так і пізніх зерняткових. В кінці квітня минулого року в Україні випав сніг, але заморозки були нетривалими. Цей факт хоч і відстрочив дозрівання всіх основних ягід, але не вплинув кардинально на урожай в цілому, чого не можна сказати про наших європейських сусідів.

    Що стосується нинішнього сезону, то все увійшли в нього на рівних умовах – без погодних катаклізмів. І тут українському виробнику необхідні, як мінімум, дві переваги для успішної роботи на європейському ринку – ягода хорошої якості і більш низька ціна. Вже на даний момент ряд європейських виробників буквально «відбиваються» від навали свіжої української ягоди.

    Варто відзначити, що в подальшій перспективі сподіватися на погоду, швидше за все, не доведеться. Уже сьогодні в Європі, а частково і в Україні, виробництво суниці садової та малини переходить в закритий ґрунт, що мінімізує ризики втрати врожаю від погодних примх.

    Що почому? 

    Для більш зрозумілої картинки цін доцільно розглянути минулий і нинішній сезони. Згадаймо про перші дні продажів як суниці садової, так і малини. Ціни на перші партії даних ягід в Україні в нинішньому році на свіжому ринку коливалися від 100 до 150 грн. за кг ($ 4-6 / кг). Це дуже короткий період – від 4 до 10 днів максимум, так як на ринку буде завжди працювати єдине правило: в залежності від швидкості збільшення пропозиції буде зафіксована така ж швидкість падіння ціни.

    Отже, суниця садова. Сезон-2017 порадував виробників задовільними цінами. За даними проекту «АПК-Інформ: овочі і фрукти», вони були зафіксовані на рівні 27 грн / кг ($ 1 / кг) в середньому за сезон. Уже в цьому сезоні взяти таку цінову планку буде досить проблематично, так як розширення площ і сприятливі погодні умови призведуть до збільшення пропозиції на ринку. Не варто забувати і про експорт, і про продажі на переробку – якщо темпи в цих напрямках знизяться, виробники не зможуть підійти і до позначки в 25 грн / кг ($ 0,9 / кг).

    По малині така ж історія. Якщо в 2016 році середня ціна за сезон склала 23 грн / кг ($ 0,8 / кг), то вже в минулому році середні ціни дійшли позначки в 30 грн / кг ($ 1,1 / кг), знову завдяки експорту свіжої та замороженої ягоди . А виробництво ягоди продовжує нарощуватися і далі. З появою на ринку більшої пропозиції, вже сьогодні можна сміливо припустити, що відсотків 10 в ціні буде втрачено за підсумками всього сезону.

    А хто збере врожай? 

    «А кому збирати?» –  кажуть в нинішньому сезоні комерційні виробники у всіх регіонах України. Суниця садова – ягода на 100% з використанням ручного збору. Комбайни з прибирання малини на сьогоднішній день полегшують життя тільки кільком виробникам.

    Робоча сила західних регіонів країни їде в Польщу, в той же час з центральних і східних регіонів людей переманюють компанії Заходу України. Збирачам врожаю господарства пропонують щорічно все більшу зарплату. При цьому, в більшості господарств облік роботи ведеться за європейським форматом – оплата за кожен кілограм зібраної продукції. Сьогодні за один день роботи в полі можна заробити від 250 до 600 і більше грн ($ 9,6 – $ 23). Паралельно поліпшується інфраструктура і умови проживання. Для західних і центральних регіонів, де проблема з робочою силою максимально гостра, будуються нові гуртожитки для працівників, як мінімум один раз в день надається комплексне харчування. Але проблема залишається актуальною.

    І пару слів про господарства поблизу великих міст. Дані господарства відчувають колосальні проблеми з робочою силою, так як міське населення готове працювати в звичних комфортних умовах навіть при більш низькій зарплаті. В результаті, у виграші сьогодні залишаються ті компанії, які мають змішане виробництво плодоовочевих культур, пропонуючи робітникам закріплюватися у них на максимально тривалий термін – скажімо з квітня по вересень. З точки зору виробництва ягід, то оптимально мати широкий асортимент культур як в закритому, так і у відкритому ґрунті, вирощуючи як традиційні, так і ремонтантні сорти. Це дозволяє істотно розширити сезон реалізації ягоди.

    Що нас чекає в майбутньому, і що робити з ягодою? 

     Дуже цікаве питання, особливо якщо врахувати той факт, що виробництво поступово зростає. Треба чітко вирішити яким саме виробником хоче бачити себе кожен ягідник. Зростання виробництва зовсім не означає збільшення пропозиції на ринку ягід високої якості, а за якість сьогодні платити готові не тільки на зовнішньому, але і на внутрішньому ринку.

    На сьогоднішній день є три основні канали реалізації, але кожен з них вимагає особливих зусиль і умов, і не завжди український виробник готовий надати необхідну продукцію в потрібному обсязі. Якщо шлях до ЄС зі свіжою та замороженою ягодою прокладено – його необхідно торувати і регулярно підтверджувати свою репутацію. Паралельно треба дивитися на інші зовнішні ринки, і це сьогодні вже роблять. Звичайно не варто забувати і про внутрішній ринок, зокрема про роботу з мережами. «Складно» – скаже більшість. «Але можливо!»– дадуть відповідь ті, хто вже не один рік продає свіжу ягоду супермаркетам.

    І найважливіший момент – зовнішні ринки просто необхідні для сегменту свіжих і заморожених ягід, так як внутрішнє споживання точно не впорається з пропозицією, яка постійно зростає. В результаті, ми будемо мати справу з ситуацією, яку спостерігаємо цього року: частина ягоди завершить свій шлях до споживача, так і не розпочавши його – залишиться в полі!

    Погода на сьогоднішній день може звести вашу виручку від сезону вирощування м’якої ягоди до нуля, а з іншого боку – якщо «небесна канцелярія» не торкнулася ваші плантації – дати непогано заробити. При цьому більшість експертів схильні до думки, що успішний бізнес на такий «рулетці» не збудувати.

    А висновки щодо залучення робочої сили будуть максимально простими. Люди працюють і будуть працювати там, де вище рівень оплати праці і там, де надаються кращі умови. А якщо озирнутися на весь ягідний сектор України і економічну ситуацію, можна зробити висновок, що проблеми з трудовими ресурсами залишаться найбільш гострими і в 2019 році.

     

     

     

    Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
    Поширити: