Підвищення тарифів Укрзалізниці матиме вбивчий ефект для українського експорту

13.07.2018 11:25
  • Таку заяву зробив голова Асоціації «Укркондпром» Олександр Балдинюк, коментуючи рішення Укрзалізниці про чергове підвищення ставок з 28 липня 2018 року.

    О. Балдинюк нагадав про зміну процедури визначення плати за використання власних вагонів Укрзалізниці з 19 лютого 2018 року, що призвело до різкого зростання цін. Зокрема, вартість використання критих та ізотермічних вагонів, які необхідні для експорту кондитерської продукції, відразу зросла втричі –  з 213,6 грн до 684 грн за добу.  Після підвищення з 28 липня 2018 року ставки зростуть ще на 19,5% – до 817,2 грн за добу. 

    Таким чином, лише за 5 місяців 2018 року вагонна складова вартості залізничних перевезення зросла майже в 4 рази.

    Зазначається, що з 31 жовтня 2017 року Укрзалізниця вже збільшувала тарифи на перевезення шляхом індексації на 15% коефіцієнтів до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом та пов’язані з ними послуги.

    Викликає занепокоєння затвердження правлінням ПАТ «Укрзалізниця» такого різкого підвищення ставок плати за використання вагонів УЗ, без розрахунку впливу логістичних витрат експортерів на динаміку українського експорту.

    Адже піднімати ціни на свою продукцію такими темпами, як зростає вартість транспортних витрат, українські виробники не мають можливості, щоб не втратити конкурентоспроможність на зовнішніх ринках. 

    Предметом особливої тривоги вантажовідправників є значне підняття тарифів на фоні транзитної війни з Росією, яка заблокувала транзит своєю територією для українських товарів, а транспортування альтернативним маршрутом вже призвело до збільшення логістичних витрат на 40% при експорті українських товарів до країн Центральної Азії.

    Замість пошуку можливостей для здешевлення транспортних витрат експортерів, Укрзалізниця послідовно піднімає тарифи, стримуючи український експорт.

    За словами О. Балдинюка, експортери розуміють, що Укрзалізниця знаходиться у складному фінансовому стані. Але вирішувати цю проблему потрібно, в першу чергу, за рахунок підвищення ефективності роботи УЗ, а не лише перекладати відповідальність за неефективне використання наявних ресурсів на споживачів послуг, без покращення якості цих послуг. 

    Підвищення тарифів в «Укрзалізниці» обґрунтовували необхідністю приведення тарифів до ринкових. Але зростання тарифів ПАТ «Укрзалізниця», всупереч заявам керівництва, призвело не до «вирівнювання цін», а лише до подальшого зростання цін на приватні вагони. Адже якість вагонного парку Укрзалізниці поступається вагонам приватних власників.

    При цьому експортери кондитерської продукції відчувають дефіцит ізотермічних вагонів, без яких неможливо експортувати товари, що потребують спеціального температурного режиму зберігання та транспортування. Адже, не дивлячись на збільшення тарифів, Укрзалізниця в останні роки не поповнювала свій парк вагонами цього типу, а у приватних власників таких вагонів немає. Тобто про встановлення ринкової ціни за використання вагонів цього типу взагалі не йдеться, адже  УЗ встановлює плату за їх використання виключно на свій розсуд, при цьому не покращуючи якість своїх послуг. 

    Фактично, відбувається покращення фінансового стану Укрзалізниці не за рахунок системного реформування та оптимізації процесів, а просто за рахунок вилучення додаткових коштів з інших галузей через підвищення тарифів. У короткостроковому періоді така політика може показати покращення фінансового стану УЗ, але неминуче падіння обсягів експорту спричинить скорочення вантажоперевезень залізничним транспортом. В перспективі це негативно позначиться не лише на діяльності Укрзалізниці, а й на економіці в цілому, оскільки призведе до зниження обсягів виробництва, зменшення податкових надходжень у бюджет, скорочення валютних надходжень в країну.

    Отже, при підвищенні тарифів на залізничні вантажні перевезення має до уваги братися розрахунок впливу таких підвищень на макроекономічні показники. В іншому випадку, задля короткострокового покращення фінансового стану УЗ, може бути знищений експортний потенціал української економіки.

    Як відомо, з 28 липня 2018 року вводяться в дію нові ставки  плати за використання власних вагонів перевізника ПАТ «Укрзалізниця» та плати за користування вагонами перевізника ПАТ «Укрзалізниця» за межами України.

    Раніше, з 19 лютого 2018 року, Укрзалізниця вже підвищувала ці ставки, внаслідок чого вагонна складова тарифу на залізничні вантажні перевезення зросла, залежно від типу вагону, приблизно втричі. 

    До цього з 31 жовтня 2017 року тарифи “Укрзалізниці” на вантажоперевезення було підвищено на 15% відповідно до наказу Міністерства інфраструктури від 20 жовтня 2017 року №357 “Про внесення змін до коефіцієнтів, що застосовуються до збірника тарифів на перевезення вантажів у межах України та пов’язані з ним послуги”.

     

     

    Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
    Поширити: