ВАЖЛИВО

IT-трансформації, які допомогли «Чумаку» збільшити дохідність у 2,5 рази

07.12.2019 11:02

З лану до IT.” Ексклюзивне інтерв’ю з керівником відділу інформаційного менеджменту ПрАТ «Чумак» Романом Сакуном щодо секретів успіху IT-трансформації компанії.

За останні 8 років ПрАТ «Чумак», український виробник соусів та консервації, збільшив чистий дохід від реалізації з 606 млн грн у 2012 році до 1,488 млрд грн у 2018-му. При цьому штат компанії за ці роки залишився незмінним: все ті ж 650 співробітників плюс 200 сезонних робітників.

Чергова точка зростання припала на 2011 рік – тоді в компанії «Чумак» відбулися дві події. По-перше, її керівництво прийняло рішення впровадити ERP-систему від SAP. По-друге, до команди на позицію керівника відділу інформаційного менеджменту запросили Романа Сакуна, який мав великий досвід впровадження SAP у Tetra Pak та Novus.

У межах кампанії на підтримку галузевого рішення для продовольчих компаній it.food на платформі SAP S/4HANA від itelligence  ми поспілкувалися з Романом і дізнались, як IT-трансформація допомогла «Чумаку» збільшити дохідність бізнесу у 2,5 рази.


Романе, «Чумак» на момент цифрової трансформації існував на ринку вже 15 років. Це був зрілий бізнес із налагодженими бізнес-процесами. Навіщо вам став потрібен SAP?

Для розвитку. Наше стратегічне завдання полягало в тому, щоб з tomato company стати повноцінною food company. А це вимагає надзусиль, адже необхідно розширити асортимент, оптимізувати витрати і стати ефективними не тільки в продажах, але і у внутрішніх процесах.

До того ж раніше в «Чумака» була «клаптикова автоматизація», а в деяких процесах її взагалі не було. Спочатку для проведення первинної документації ми використовували «Моноліт» (програмне забезпечення російського походження для управління ресурсами підприємства для FMCG. – ред.), який одноразово запровадили і потім не розвивали. А все інше взагалі робилося руками в Excel – виробництво, закупівлі, податкова бухгалтерія, продажі, робота з дистриб’юторами тощо.

А як ви обирали ERP-систему?

Ми провели розширений тендер та йшли методом виключення. Наприклад, 1C – це рішення здебільшого для малого бізнесу. У Microsoft немає такої глибокої експертизи в нашому сегменті. Oracle – гарне рішення, але воно не так активно впроваджується в Україні. Кінець кінцем наш вибір звівся до двох варіантів – вітчизняного ІТ-підприємство і  SAP ERP. Останній добре інтегрується та обслуговується в нас. До того ж із 10 галузевих лідерів 8 користуються саме цим софтом. Тому обрали саме SAP.

Як упровадження SAP змінило процеси в компанії «Чумак»?

Нині вся компанія працює в єдиній інформаційній системі, кожен крок пов’язаний з іншим – і все відображається онлайн. До кожного приходить необхідна аналітика, а це дає змогу вимірювати результат і оперативно реагувати на допущені помилки. З’явилися зрозумілі та чіткі KPI як на рівні бізнесу в цілому, так і для кожного з працівників. В останньому випадку ми подекуди використовуємо елементи гейміфікації. Так, наприклад, наші комплектувальники виборюють кращі показники за швидкістю і якістю пакування та відвантаження у вигляді чемпіонату з футболу.

Стосовно процесів, коли ми переходили на WMS-систему (Warehouse Management System – система управління складом), то інвентаризація до впровадження SAP проходила два тижні, й при цьому допускалася купа помилок. Нині ж повна інвентаризація складу разом з усіма проводками займає всього 2–2,5 дні.

А ще в базовому функціоналі SAP є багато передналаштованих модулів, які ми розгортаємо тоді, коли в бізнесі з’являється новий процес. Це супер – докуповувати нічого не потрібно, хіба що консультаційні послуги.

Які виклики наразі стоять перед ПрАТ «Чумак»? Які пріоритети щодо подальшої цифровізації?

Коли ми починали бізнес у середині 1990-х років, традиційна торгівля займала 70% у структурі роздрібної торгівлі. Це ринки, кіоски, невеликі магазини біля дому. Та зараз усе змінилось – їх частка впала до 30–35%, і першість – уже за мережевими супермаркетами та гіпермаркетами. Саме тому для дрібної дистрибуції ми розробили і нині тестуємо пілот інтернет-магазину. Це дозволить зменшити обсяг роботи наших торгових агентів з тими точками реалізації, в яких товароообіг дуже невеликий. Цей інтернет-магазин – наша власна розробка, але якщо все пройде добре, зробимо інтеграцію з усіма системами.

Хочу зазначити, що, за нашими спостереженнями, після падіння у 2014–2015 роках FMCG-ринок України вже стабілізувався, а за останні пару років узагалі пожвавився й почав активно зростати. Звідси в компанії «Чумак» – нові ідеї та нові продукти, особливо в категорії соусів. Наразі ми займаємо перше місце за обсягами реалізації томатної пасти, соусів і макаронів. Наше стратегічне завдання – утримувати цю першість.

Нині в нас на порядку денному – об’єднання процесів з Delta Wilmar (1 червня цього року холдинг Delta Wilmar придбав «Чумак» в інвесткомпанії Dragon Capital. – ред.). Хочу зазначити, що, на наш погляд, саме впровадження ERP-системи допомогло нашій компанії завоювати ту частку ринку і досягти того рівня упізнаваності торгової марки, який цікавий для великих холдингів. Плюс під час передпродажних аудитів ми могли оперативно надати всю необхідну, а головне – достовірну, інформацію про бізнес.

Ми плануємо запустити повністю електронний документообіг із цифровими підписами для всіх наших дистриб’юторів. З деякими клієнтами, такими як «Метро», «Велика Кишеня», «Таврія», ми працюємо напряму і вже в електронному форматі.

Ще один must have, який ми поки що не have, – перехід на стандарти ITIL ( IT Infrastructure Library – бібліотека інфраструктури інформаційних технологій; містить стандарти роботи IT-компаній і підрозділів) і розвиток Service Desk, служби підтримки користувачів.

А ще за кілька років плануємо перейти з нашої платформи SAP ERP на більш передову SAP S/4HANA, якою вже користується наш материнський холдинг Delta Wilmar.

Для довідки:

Компанія itelligence – глобальна консалтингова компанія. Входить в NTT Group – №31 серед найбільших світових компаній. NTT DATA Group – міжнародна мережа IT-компаній, понад 55,000 співробітників в 29 країнах світу. Itelligence надійний партнер SAP з цифрової трансформації та професійного бізнес-консалтингу.

ERP-ядро від SAP + рішення it.food – це доступний для українських виробників їжі спосіб підвищити прибутковість компанії і обійти конкурентів в умовах цифрової економіки Передналаштовані найкращі практики у SAP S/4HANA + рішення it.food від itelligence, що підтримує специфічні для продуктової галузі процеси + унікальний досвід експертів itelligence, які впроваджували рішення SAP у найбільших міжнародних та українських холдингах-виробниках їжі допоможуть українським компаніям великого та середнього розміру подолати межу поліпшення продуктивності.

Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
Поширити: