НОВИНИ

Закон “Про концесії” – квиток “в один кінець”: роздача активів без можливості повернення

19.04.2019 08:58
  • У світовій практиці не було випадків, щоб держава позбавлялася через приватизацію або концесію рентабельних і особливо стратегічних підприємств. Законопроект “Про концесії” необхідно відкласти до обрання нового парламенту. Спроби швидко проштовхнути документ напередодні виборів – політичний крок, – вважає економіст Ігор Гарбарук, пише УНІАН.

    Експерт прокоментував наміри Комітету з питань економічної політики 24 квітня провести окреме засідання і затвердити законопроект для винесення його в сесійний зал. За словами Гарбарука, такий поспіх – спроба чинної влади “під завісу” роздати залишилися ліквідні активи держави. “Я бачив, що в законопроекті дуже добре прописано, як передавати в концесію. А ось, як повертати – з цим проблема.

    Крім того, в останні роки приватизаційні плани були повністю провалені. Не виняток і цей рік. Із запланованих 17,1 млрд грн, за даними ФДМУ, вдалося отримати лише 184 млн грн. Це трохи більше 1% від плану. А концесія може поправити ситуацію – через її механізм “потрібним” бізнесменам роздадуть залишки держмайна “, – пояснив Гарбарук. Експерт запевнив, що в світовій практиці не було випадків, щоб держава позбавлялася через приватизацію або концесію рентабельних і особливо стратегічних підприємств.

    Історія з єдиним глибоководним портом “Південний”, на думку експертів, – яскраве свідчення того, що в Україні під концесією на увазі вилучення у держави прибуткових і дорогих об’єктів. Порт намагаються віддати в приватні руки з 2012 року, не дивлячись на те, що підприємство має в своєму розпорядженні найглибшими причалами серед інших гаваней і на сьогоднішній день капітально модернізовано за державний рахунок.

    “Системні підприємства не можна віддавати в концесію – вони повинні давати прибуток державі. Залучати кошти можна, але не на умовах передачі права власності. Тому що таким чином ми свого часу наплодили десяток сімей олігархів, що ні до чого доброго не привело. Наприклад, та ж приватизація обленерго привела до того, що ми маємо сьогодні драконівські цифри в платіжках і абсолютно не контрольовану систему. що таке обленерго? Як кажуть знавці цієї галузі, це два в одному – касовий апарат і рубильник “, – підкреслив експер .

    За словами економіста Андрія Новака, відвертий лобізм проглядається в новому законопроекті “Про концесії” неозброєним гласом. Наприклад, норма, що дозволяє віддавати в концесію ті ж морські порти не цілісними майновими комплексами, а по частинах. На думку експертів, це дозволить розтягнути найбільш ліквідні “деталі” держпідприємств – енергосистеми, транспортну інфраструктуру, причали тощо.

    “Це елемент лобізму, який шкодить справі. Тому що компанія, яка, наприклад, має намір взяти в концесію порт, їй потрібна буде все портова і околопортовая інфраструктура. А якщо там різні елементи інфраструктури будуть окремо роздані в концесію, то такий “цілісний” “об’єкт стає непривабливим для потенційних інвесторів”, – упевнений Новак.

    Він додав, що пропозиція розділити до нцессію – для об’єктів green-field, тобто з нуля, і для існуючих об’єктів, може посприяти запуску в Україні нових концесійних проектів, зокрема будівництва автомобільних доріг. “Думаю, що така позиція виправдана. Вона є компромісною: з одного боку, знімає страхи перед здачею в концесію стратегічних об’єктів, таких як, наприклад, морські порти. По-друге, дозволяє починати будувати нову інфраструктуру вже на концесійних умовах “, – резюмував Новак.

    Довідка. Комітет ВРУ з питань економічної політики 20 березня не зміг затвердити новий проект Закону “Про концесії” та переніс засідання на 24 квітня. В ході розгляду документа були виявлені ряд скандальних і корупційних норм, які так і не були вилучені із законопроекту після його голосування в першому читанні. Депутати пообіцяли заблокувати новий проект “Про концесії”.

    Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
    Поширити: