ГОЛОВНЕ

Невчасний рекордний врожай: чи все так погано з експортом зерна цьогоріч

06.12.2018 15:27
  • Україна в цьому році зібрала рекордний врожай зернових. Станом на 4 грудня намолочено 69,3 млн тонн збіжжя з площі 14,6 млн га (99%).

    Про те чи вдасться українським аграріям продати зібране зерно, та як на експортних можливостях відіб’ються логістичні проблеми, на які жаліються виробники зернових, в бліц-інтерв’ю Agronews розповіла заступник директора ProAgro Group Марія Колесник.

    Пані Марія, цього року Україна зібрала рекордний врожай зернових, за рахунок чого вдалося цього досягнути?

    Основна заслуга високого валового збору зернових цього року – це рекордна врожайність кукурудзи. Саме через цю культуру поточного сезону вдалося встановити новий рекорд врожайності зернових, адже ранні зернові вродили трошки гірше, ніж рік тому.

    Причина такого різкого зростання врожайності по кукурудзі – це з одного боку дуже сприятливі саме для цієї культури погодні умови, на які, за великим рахунком, ніхто не розраховував. З іншого боку, йде постійне інвестування в технологічні процеси. В ту саму техніку, в ті самі дрони, взагалі в технології як такі, бо виробники останні роки намагаються підвищити ефективність бізнесу. Якби цього не було, ми б не мали такого стрибка.

    Цього літа у ЗМІ багато галасу було навколо поганого врожаю зернових в ЄС через несприятливі погодні умови. Які ціни на зернові на світових ринках сьогодні. Чи вдасться українським аграріям заробити на високому врожаї цього року?

    Якщо говорити про ціни на зернові зараз у порівнянні з минулим роком, то за великим рахунком, лише на кукурудзу вони залишилися на рівні минулорічних. Якщо ми візьмемо ситуацію на початок листопада, або протягом листопада – минулого року ціна на FOB Чорне море на українську кукурудзу була 160 доларів за тонну. Зараз протягом всього листопада вона коливалась в межах 165-168 доларів за тону, може десь і до 160 опускалась. Але будемо вважати, що цына складаэ ті самі 160 доларів за тонну, тобто така сама як торік.

    Але ж врожайність у нас зараз в цілому по країні, якщо навіть брати ті цифри, які дає Мінагрополітики, складає – 77 ц/га проти 53,7 ц/га минулого року, завдячуючи чому ми вже змогли зібрати більше 34 млн кукурудзи.

    Таких показників врожайності у нас ніколи не було. Тому, якщо у вас навіть залишилась та сама ціна на кукурудзу з одного гектару ви маєте майже в півтора рази більше кукурудзи, за рахунок чого можете більше заробити.

    Яка тенденція з цінами на ранні зернові – пшеницю та ячмінь, які поряд з кукурудзою, є основними експортними культурами України?

    Ціни на пшеницю і ячмінь цього року виросли. При тому, що врожайність цих культур фактично на рівні минулого року (цього року ячменю зібрано 7,5 млн тонн, а пшениці 21,5 млн тонн, що на 10 і 6% менше минулого року – ред.).

    Якщо ми будемо говорити про ячмінь то ціна зростала протягом всього минулого маркетингового року (МР) і ця тенденція зберігається протягом поточного МР. Ячменю не вистачає у світі, це дефіцитна культура. Отже ціни на неї шалено зростають. Сьогодні вартість однієї тони українського ячменю на FOB Чорне море складає 239 доларів за тонну, а стартувала вона з 190-200 доларів за тону на початку поточного МР в липні.

    Якщо ми будемо порівнювати з минулим роком, то на початок попереднього МР ця ціна була 160 доларів за тонну, і максимальна вона була 219 доларів за тонну – це десь квітень місяць. Отже, ми маємо зростання ціни доволі суттєве.

    На пшеницею у нас ціна в поточному сезоні теж зросла і вона фактично постійно збільшується. Зараз, якщо ми говоримо про українську фуражну пшеницю найменш якісну, то на кінець листопада вона коштувала 218 доларів за тонну на FOB Чорне море, протягом листопада вона коливалась 215-218 доларів за тонну, тобто була більш-менш на рівні. У випадку із високопротеїновою пшеницею, ціна зросла більше і зараз в портах Чорного моря вона контрактується в діапазоні 228-230 доларів за тонну.

    В порівнянні із ячменем не так суттєво, але все одно поточна ціна є вищою ніж торік. Так, 1 липня 2017 року вона стартувала з 177 доларів за тону, мова йде про українську пшеницю із протеїном 11,5%, і відповідно станом на початок поточного МР (1 липня 2018) вона була десь на рівні 187 доларів за тонну. Зараз як ми бачимо, ціна на продовольчу пшеницю як мінімум на 30 доларів вище.

    Аграрії і профільні асоціації скаржаться на великі логістичні проблеми цього року, наскільки значними вони є і з чим пов’язані?

    Проблеми з логістикою дійсно є. Про це ніхто не повинен забувати, це великі складнощі. Із логістикою потрібно було щось робити вже давно, оскільки «Укрзалізниця» була в такому стані, що не вистачало, ані вагонів, ані тяги. Тому початок реформ був вимушеним. Окремим питанням стоять постійні крадіжки зерна під час його транспортування «Укрзалізницею».

    Я маю надію, що реформи дадуть результат і ситуація в середньостроковій перспективі нормалізується. Але цей сезон буде важким, через те, що зміни на залізниці співали з рекордним врожаєм.

    Плюс ми маємо додаткову проблему з навантаженням на «Укрзалізницю» через кризу в Азовському морі. Тобто за рахунок агресії Росії ми, фактично, не можемо експортувати з двох портів. І це знову додаткове навантаження – з регіону треба відвезти до Одеси, до Миколаєва і таке інше.

    Отже проблеми є, але я не думаю, що вони на стільки сильно впливатимуть на рентабельність або перешкоджатимуть експорту. Хоча в тих господарствах, які не мають поблизу себе елеваторів, з яких легко експортувати, це може бути плюс у витратах 5-10 доларів на тонні.

    Я маю надію, що наступного року поточні логістичні проблеми якимось чином будуть вирішені. А цей рік буде найважчим, бо через те, що зміни тільки запроваджуються і система не вибудована, логістичні проблеми можуть коштувати аграріям втратами рентабельності в середньому до 2-3%.

    Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
    Поширити: