ГОЛОВНЕ

Власний досвід: як перейти в агробізнес з іншої професії та стати успішним бізнесменом

30.11.2018 12:42
  • Цього літа українські ЗМІ облетіла новина про те, що українське сільське господарство експортує до Європи консервовані сало та борщ. Виробником цієї незвичної продукції виявилося сімейне підприємство «Стодола» з Первомайська Миколаївської області.

    Окрім консервованих сала та борщу, підприємство консервує велику кількість екзотичних органічних овочів, серед яких огірок – мелотрія, вітелот смажений, бамія та багато іншого.

    Овочі для консервації підприємство вирощує на власній ділянці на відкритому ґрунті із застосуванням крапельного зрошення.

    Товарна лінійка компанії налічує купу всього цікавого: консерви з цукіні, патисонів, спаржевої квасолі, овочеві мікси, такі як італійська джардіньєра, французький рататуй, американський реліш. Продукція належить до преміум-класу.

    Про особливості ведення бізнесу з консервації органічних овочів Agronews дізналося у засновника компанії 32-річного перекладача, знавця кількох мов, випускника Інституту міжнародних відносин КНУ ім. Шевченка Яна Островського.

    За професією ви перекладач. Чому вирішили зайнятися аграрним бізнесом, і чому обрали саме консервування екзотичних овочів? Ідея прийшла сама, чи десь підгледіти? Адже на українському ринку досить багато консервованої продукції від крупних компаній!

    Так, за фахом я перекладач, а багато років завдяки знанню мов моєю справою було промотувати і продавати українські товари за кордоном. Паралельно я займався волонтерською діяльністю і почав виготовляти консервацію в благодійних цілях, а також для дегустацій з друзями. Водночас, я почав експериментувати на невеликій ділянці землі з незвичними овочами, бо хотів вразити друзів чимось неординарним.

    І поступово всі ці хобі переросли в бізнес. Я з помічниками почав консервувати всі вирощені незвичні овочі і в мене з’явилась перша партія товарів, які абсолютно відрізнялись від того, що пропонують всі українські виробники. Як за вмістом банки, так і за філософією виробництва.

    Ми зробили незвичні для ринку товари, ще й в органічній якості. Цим спочатку і привернули увагу своїх прихильників.

    Про вашу екзотичну консервацію вже багато писали. Ви на ринку вже три роки, як на сьогодні йдуть справи у вашого бізнесу? З чого ви починали і з чим маєте справу зараз?

    Бізнес росте і в цілому я задоволений темпами росту. Я починав з декількох соток землі і продавав свої банки друзям та на фестивалях та виставках.

    Сьогодні це гектари сертифікованої органічної землі, майже готове до запуску нове виробництво за євростандартами та контракти з більшістю магазинів країни, що зосереджені на продажі преміальних продуктів харчування високої якості.

    Зараз я випадково знайомлюсь з людьми, для яких мій бренд «Стодола» – це синонім якісної і цікавої консервації.

    Як змінилися об’єми виробництва, асортимент? Якими останніми новинками можете похизуватися?

    Об’єм виробництва росте щороку, багаторазово. Ми вирощуємо і переробляємо значно менше, ніж можемо продати. Але це нормально для підприємства в перші роки роботи, сподіваємось в наступні роки вирівняти ці показники, коли отримаємо необхідний досвід і налагодимо всі процеси.

    Асортимент теж розширюємо. Окрім маринованих овочів, почали виготовляти закуски, наприклад, французький рататуй чи американський реліш з овочів власного вирощування.

    В наступному сезоні плануємо налагодити виробництво соусів за нашими авторськими рецептами, майже готова широка лінійка розроблених нами рецептур.

    Чи користується ваша продукція популярністю на ринку, українці одразу сприйняли вашу екзотичну консервацію?

    У нас немає конкурентів, наш основний конкурент – це відсутність в Україні культури споживання конкретного овоча чи консервованої закуски, популярної за межами нашої країни. Тому я постійно беру участь у заходах, де потенційні покупці можуть продегустувати мої продукти.

    Дізнавшись про наші продукти, спробувавши їх на смак, багато людей стають нашими прихильниками і після цього шукають наші товари на полицях магазинів.

    Де берете рецепти для своїх страв?

    Більшість рецептів розробляємо самостійно. При чому, з урахуванням специфіки продукту це займає багато часу. Продегустувати мариновані овочі можна лише за місяць після виробництва, а з урахуванням короткого сезону вирощування, таких спроб розробити оптимальний рецепт можна зробити декілька за сезон. Частину рецептів, особливо рецепти світових бестселерів, ми отримуємо від експертів галузі з їхніх книг та майстер-класів, а також з особистого спілкування.

    Щоправда, без адаптації під локальні продукти і смакові уподобання українців не обходиться.

    Наприклад, класична італійська джардіньєра(закуска з маринованих овочів) від визнаного експерта з італійської консервації ДоменікиМарчетті (автора книги Preserving Italy) буде занадто кислою для українця, якщо не адаптувати під наш смак кількість оцту, цукру і солі в маринаді.

    В цьому питанні Доменіка охоче допомагала знайти нашу ідеальну пропорцію, при якій страва смакуватиме українцям, але залишатиметься максимально близькою до оригіналу.

    Продаж екзотичних консервованих овочів вигідна справа? Адже здавалося, що тренд на консервацію залишився в далеких 90-х, коли люди в умовах безгрошів’я запасалися провізією на зиму, щоб банально вижити.

    Будь-яка справа буде вигідною, якщо маючи певні знання, поринути в неї з головою і працювати, не покладаючи рук. Насправді, я не рівняюсь на тренди минулого. Я створюю тренди сьогодення своєю справою. Я створюю продукт, цікавий, новий і найголовніше смачний. І одночасно формую культуру його споживання серед українців з високим рівнем доходів.

    Коли твій продукт подобається покупцям на дегустаціях та потім користується попитом у магазинах преміум-класу, розумієш, що все робиш правильно і отримуєш від цього неймовірне професійне задоволення.

    Чи вдалося вже повернути інвестовані кошти?

    Всі отримані доходи направляються на подальший розвиток і розширення виробництва. Прогнозую, що до моменту отримання реальних дивідендів з цього бізнесу потрібно реінвестувати прибутки ще хоча б декілька років.

    Ви вже продаєте за кордоном консервоване сало і борщовий концентрат, чи не плануєте виходити на іноземні ринки з рештою продукції?

    Так, не просто плануємо, а й наполегливо над цим працюємо! Місяць тому я брав участь у торгівельній місії українських виробників продуктів харчування в Німеччині, що проходила у Франкфурті за підтримки українського Офісу з Просування Експорту. Там провів перемовини з потенційними партнерами, які зацікавились моєю продукцією, і з деякими ми досягли попередніх домовленостей щодо співпраці наступного сезону і наразі ведемо діалог щодо всіх деталей.

    За тиждень я лечу до Португалії на форум молодих бізнесменів ЄС (інтерв’ю було взяте за тиждень до його публікації – ред.), де презентуватиму свою справу європейському бізнесу та шукатиму можливих партнерів для співпраці в Європі.

    Ведемо діалог і з Близьким Сходом, це багаті ринки, які зацікавлені в нашому ексклюзивному продукті органічної якості.

    В Україні прийняли закон про органічне виробництво. Ви позитивно оцінюєте це рішення, як воно відіб’ється на галузі загалом і на вашому підприємству зокрема?
    Я ще не бачив закон в дії, але як документ для мене та й для галузі в цілому це плюс. Є досить багато маніпуляцій на ринку, коли продукт не має жодного відношення до органічного виробництва, а на етикетці і рекламі подається як біо- чи еко-, використовуючи знаки, подібні до загальноприйнятих європейських.

    Такі дії знецінюють ці поняття і створюють нерівну конкуренцію і є відвертим шахрайством.

    Потрібні єдині правила і відповідальність за їхнє порушення. Якщо закон реально вирішить ці проблеми, мені, як органічному виробнику, це дуже допоможе.

    Що ви порадите людям, які хочуть і мають натхнення зайнятися агробізнесом, але не можуть зробити перший крок? З чого почати? Куди звертатися?

    Я раджу початківцям починати з самого простого – власної дачної ділянки в 5-10 соток. Я б порадив обрати якусь перспективну нішову культуру, овоч чи ягоду, добре вивчити про неї все і зосередитись на її вирощуванні, попередньо продумавши збут. Культур цих вдосталь – від спаржі і шафрану до мікрозелені та фіолетової картоплі Вітелот.

    Якщо не вистачає знань чи впевненості, я б порадив профільні проекти, що допомагають фермерам-початківцям.

    Наприклад, в овочівництві це той же UHBDP – проект розвитку овочівництва, де вам безкоштовно допоможуть з тренінгом чи екскурсією на господарство, про яке ви мрієте. Головне, бажання і наполегливість, решта приходить з досвідом.

    Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
    Поширити: