Щороку через застаріле обладнання, зносу основних фондів закривається все більше тепличних підприємств України. До того ж на внутрішній ринок надходить великий обсяг недорогого томата, огірка і перцю з Туреччини, тому українському виробнику тепличних овочів доводиться конкурувати з імпортною продукцією, яка часом у рази дешевша за українську. Про це повідомляє east-fruit.com, пише agronews.ua.
Читай нас також у Viber та Telegram.
Українські тепличні комбінати, довгі роки працюють в умовах значно більш високих цін на енергоносії, ніж в сусідніх країнах, змушені впроваджувати інновації максимально для того, щоб не просто виживати, а й розвиватися, і конкурувати на внутрішньому і експортному ринках.
Про те, з якими труднощами сьогодні стикаються власники теплиць в Україні, і як вести успішний бізнес в цьому сегменті, розповів в інтерв’ю EastFruit Микола Васильович Гордій – директор підприємства «Уманський тепличний комбінат», одного з найбільш інноваційних тепличних підприємств України.
Сьогодні українські реалії тепличного бізнесу не настільки позитивні, як наприклад, в Росії, де реалізуються масштабні тепличні проекти, і країнах ЄС, де технологічність приносить високий результат. Виходячи з Вашого багаторічного досвіду, з якими основними проблемами стикаються власники теплиць в Україні?
В цілому, тепличний бізнес – це досить енерго-і людиномісткий бізнес. В Україні і з першим, і з другим є ряд проблем. Що стосується енергетики, то не секрет, що цей ринок дуже нестабільний і погано прогнозований. Змінюються ціни, умови продажу, правила на ринку. Наперед важко щось прорахувати напевно. З останнього – це ціна на газ (одна з основних статей витрат у теплиці) – вона трохи впала, а деякі підприємства вже вклали гроші і переорієнтували виробництво на інші джерела тепла.
Відносно трудових ресурсів, то проблем і тут достатньо. По-перше, немає готових фахівців, особливо агрономів, для роботи в теплицях. Їх доводиться самостійно вчити. І при цьому агрономом дано стати не кожному, а це витрачені на навчання сили і час. По-друге, дуже актуальна проблема з нестачею робочої сили в зв’язку з виїздом людей на заробітки за кордон. На жаль, всі наші розрахунки показують, що ми поки не можемо конкурувати за рівнем зарплати з Європою.

Українські тепличні господарства, які хочуть зберегти свій бізнес після втрати російського ринку на початку 2015 року, який був для них основним, стали активно диверсифікувати зовнішні поставки. Одним з можливих напрямків для експорту є країни Близького Сходу. Однак на цих ринках можна реалізувати лише продукцію преміальної якості. Чи вивчали Ви для себе такі можливості?
Розрив торгових відносин з Росією істотно вплинув на український тепличний бізнес. Деякі комбінати продавали в Росію до 50% своєї продукції. А в нинішніх умовах переорієнтуватися на торгівлю з Європою практично нереально з кількох причин: в Європі і без нас існує перенасичення ринку подібною продукцією, а такі як у них високі стандарти і вимоги до якості продукту, упаковці та умов поставки, можуть витримати одиниці виробників.
Також війна на Донбасі і анексія Криму значно звузили ринки збуту і всередині країни.
Наше підприємство вийшло на зовнішні ринки 7 років тому. У 2014 році Уманський тепличний комбінат вперше експортував продукцію в Польщу. Здійснювалися також поставки в країни Балтії і навіть в Іспанію і Португалію. Пізніше ми експортували продукцію до Великобританії і Естонію. У минулому році підприємство розпочало відвантажувати овочі в ОАЕ. У 2020 році підприємство «Уманський тепличний комбінат» відправило на експорт одна тисячу вісімсот сорок сім тонн свіжих овочів.

З огляду на велику зацікавленість нашою продукцією в цих країнах, ми готові і далі працювати над розширенням географії експорту, рухаючись і далі на ринки ЄС, а також на ринки Східних країн.
Стратегічний курс, позначений Вашим підприємством – це збільшення виробництва якісної овочевої продукції за рахунок використання сучасних енергозберігаючих технологій та розширення ринків збуту. Розкажіть про це докладніше. Яких успіхів вдалося досягти на сьогоднішній день?
Предметом особливої гордості УТК є енергетичний комплекс – технології, що працюють за принципом когенерації, виробляючи електро- і теплову енергію. Дані технології надають можливість використовувати побічні продукти згоряння газу для живлення рослин. Альтернативою газу стала надсучасна електрична котельня. І це не останнє досягнення: на виробничих майданчиках підприємства для опалення все ширше використовуються поновлювані джерела тепла і втілюються проекти по використанню вторинної енергії.
Відносно експорту, то за перший квартал 2021 ми експортували 470 тонн огірків та 554 тонни томатів.

Які новинки впровадили на своєму підприємстві?
Перша в світі промислова теплиця на світлодіодах з’явилася саме на нашому Уманському тепличному комбінаті в 2013 році. У ній встановили модулі GreenPower LED виробництва світового лідера в області світлових рішень – компанії Philips.
Для будь-якої рослини сонячне світло – життєво необхідна складова. Для нормального і стабільного розвитку і зростання рослин необхідно освітлення не менше 15 годин на добу. Крім того, рослинами використовується не весь спектр сонячного світла. Найбільший вплив на їх розвиток надають синій, помаранчевий і червоний кольори світлового потоку.
Цей проект зробив тепличне виробництво в Україні дійсно інноваційним. На той момент подібної теплиці не було не те що в Україні, а й в Нідерландах – на батьківщині тепличного вирощування.
УТК має власний логістичний центр. Розкажіть, будь ласка, яким чином він допомагає розвиватися бізнесу?
Сьогодні предметом нашої особливої гордості є логістичний центр, куди входить Центральний склад площею 10000 м2 і два склади готової продукції.
Центральний склад оснащений сучасною французькою напівавтоматичного сортувальної лінією POMONE II, в якій реалізовані всі новітні розробки компанії MAF RODA, зокрема, система OPTISCAN, що використовується для сортування томатів за вагою, діаметром і кольором. Лінія оснащена напівавтоматичними виходами, що знижує трудовитрати. Також ми маємо сортувальну лінію з системою доважки для сортування кистьового томату. Перевагою ліній є мінімальне втручання людини в процес.
Але останнім часом, незважаючи на збільшення трудовитрат, сортування продукції виконується вручну, що гарантує делікатне поводження з продуктом і знижує ризик пошкодження плодів. Лінії фасування повністю задовольняють потреби клієнтів у дрібній упаковці. Лінії з системою доважування дозволяють формувати точну вагу кожного ящика або упаковки. Система палетування за допомогою спеціальних пакувальних матеріалів і якісної тари полегшує облік, зберігання, відвантаження та доставку продукції.

Впровадження автоматизованої програми складського обліку дозволяє проводити реєстрацію зібраного врожаю, відсортованої і упакованої продукції, а також продукції, готової до відвантаження, швидко і без помилок. Облік залишків матеріалів дозволяє завжди мати необхідний запас пакувального матеріалу.
Скільки приблизно коштує облаштувати 1 га скляної теплиці в Україні? Як швидко вона окупиться?
Якщо говорити про співвідношення між ціною і якістю, то в середньому 1 га сучасних теплиць обійдеться приблизно в 2 млн євро. Можна, звичайно, заощадити, але це буде або за рахунок якості, або за рахунок майбутніх проблем з вирощуванням. Окупність проекту більше 10 років. А якщо ви не зможете налагодити технологію вирощування, і через це будете недоотримувати урожай, то взагалі ніколи. Крім того, в нашій країні, на відміну від Європи, в даній галузі допомоги від держави взагалі немає.

Значну частку українського ринку овочів закритого грунту на сьогодні займає імпортна продукція. Чи можуть сьогодні українські власники тепличного господарства конкурувати з імпортом?
Українські тепличні комбінати можуть конкурувати з імпортом, але тільки за рахунок якості. Основні періоди, коли на ринок потрапляють у великій кількості імпортні овочі – осінь, зима і весна. Якщо говорити про осінь і зиму, то для вирощування в цей період необхідно мати спеціальну систему досвічування рослин, так як природного світла їм в цей період недостатньо. Такі системи в Україні мають одиниці господарств. І, оскільки основними імпортерами є країни з більш теплим кліматом (Туреччина, Іспанія), то логічно, що собівартість вирощування у них менше, ніж у нас.
Особливістю технологічного процесу в Вашому виробництві є використання технології піднятих лотків в теплицях. Розкажіть, що це дає на практиці?
Одне з наших досягнень – це переклад теплиць на технологію піднятих лотків, розташованих на певній висоті від рівня підлоги.
Що це нам дає? По-перше, дана технологія значно покращує показники термобалансу рослинного субстрату. По-друге, таким чином, забезпечується краща вентиляція теплиць. До того ж, при технології піднятих лотків ростуть можливості використання механізації, а персоналу зручніше доглядати за рослинами.
Що дає використання кокосового субстрату при вирощуванні овочів у теплицях – це якимось чином відображається на якості продукції і врожайності овочевих культур?
Для вирощування нашої продукції ми застосовуємо органічний кокосовий субстрат, який покращує смакові якості овочів. Субстрат – це те місце, де мешкає корінь рослини. Від його якості залежить зростання, врожайність і в цілому здоров’я рослини. Сьогодні найпоширенішим субстратом для вирощування рослин у закритому ґрунті є мінеральна вата. Її суттєвими недоліками є мала буферність і труднощі з утилізацією. Вирішення цих проблем, як часто буває в нашій галузі, було знайдено в Нідерландах.
Кокосовий субстрат – це повністю органічний продукт, який виготовляється із спеціально обробленої і підготовленої кокосової стружки. Тому він є екологічною альтернативою мінеральній ваті. У ньому відсутні патогенні організми, збалансований рівень pH і головне – він має високу буферність, тобто здатність до накопичення і утримання вологи, при цьому рівень вмісту кисню в ньому доходить до 30-40%.
Все це створює прекрасні умови для повноцінного розвитку кореневої системи. Протягом всього періоду вегетації корені залишаються білими і здоровими. Це усуває необхідність додаткової роботи з підтримання життєдіяльності кореневої системи, і головне те, що рослини в такому субстраті стають значно сильніше і здоровіше своїх скловатних побратимів, а плоди набувають високі смакові якості.

Одне з пріоритетних напрямків УТК – соціальні проекти. Які програми реалізуєте?
Для нас знаменною подією стало будівництво Храму Всіх Святих біля комбінату. До того ж, в трьох селах були побудовані спортивні стадіони. Маючи можливість тренуватися, футбольна команда нашого підприємства двічі ставала чемпіоном Черкаської області!
В основному, яким би не був благодійний проект – покупка ангіографа для районної лікарні, або допомога прикордонникам, або підтримка армії – ми робимо це тому, що нам не байдуже. Це наша країна, і від нас залежить її благополуччя.
Дійсно, соціальні проекти – одні з пріоритетних завдань, оскільки в наш час бізнес не може вважатися по-справжньому успішним без соціальної складової.
Які будуєте плани щодо подальшого розвитку тепличного бізнесу?
У нас багато планів і нових ідей, але будь-який новий проект пов’язаний з великими фінансовими витратами, які ми не завжди можемо собі дозволити. Тому ми намагаємося вибирати пріоритетні напрямки, щоб оптимізувати виробництво, знизити витрати або поліпшити технологію. Одним із стратегічних завдань є розширення площі теплиць з штучним досвічуванням.
Хочемо також спробувати вирощувати суницю садову (полуницю) в теплицях. Одне з нових напрямків нашого бізнесу – садівництво. Протягом 2017-2019 років ми заклали черешневий сад площею 17 га за інтенсивною технологією. Є також і інші ідеї щодо використання відкритого грунту.
Читайте також: в Україні назвали перспективний напрямок в ягідництві.