Вересень продовжує бити антирекорди для українських виробників баштанних — ціни на кавун, як і місяцем раніше, залишаються на одному з найнижчих рівнів серед інших країн моніторингу. Про це повідомляє east-fruit.com, пише agronews.ua.
І хоча кінець минулого тижня продемонстрував незначний підвищувальний ціновий тренд на український кавун — його середня оптова ціна виросла з 0,8 грн/кг (0,03 $/кг) на початку попереднього тижня до 1 грн/кг (0,038 $/кг) — все ж даний ціновий діапазон вдвічі менше вартості продукції на аналогічний період 2019 і 2020 років.
Зауважимо, що нинішня ситуація на ринку українського кавуна характеризується мінімальними цінами за останні чотири сезони на тлі досить великого врожаю культури навіть попри складні погодні умови весни — початку літа, які склалися в основному регіоні-виробнику — Херсонській області. На сьогоднішній день місцеві фермери не можуть реалізувати свою продукцію в опті навіть за ціною 0,3−0,5 грн/кг (0,011−0,019 $/кг) — вартості вдвічі нижчої собівартості виробництва кавунів.
«В поточному році інвестував в поле баштанних близько 300 тис. грн ($11,2 тис.). При цьому на сьогодні виручка від продажу кавунів сорту „Талісман“ склала лише 100 тис. грн ($3,7 тис.). З 6 га, засіяних нами навесні, зараз вдалося реалізувати продукцію лише з площі 3,5 га, навіть незважаючи на те, що сезон баштанних в Україні через холодну весну-початку літа змістився приблизно на 3 тижні. Іншу частину врожаю ми готові віддати з поля безкоштовно, але тих, хто самостійно вивезе продукцію поки не знайшлося», — розповідає Микола Моїсеєнко, виробник з Херсонської області.
Аграрій додає, що швидше за все йому доведеться в ході осінньої обробки зробити оранку поля разом з залишеною на ньому частиною врожаю. Наразі кавуни вже починають перестигати, а продавців на місцевих оптових ринках набагато більше, ніж покупців.
За даними гравців ринку, великі фермерські господарства реалізували свій урожай, як правило, в повному обсязі, так як мали заздалегідь укладені контракти на поставки в торговельні мережі.
«Виходячи з цієї ситуації, малим і середнім виробникам кавунів в Україні варто наслідувати приклад великих фермерських господарств, а саме: кооперуватися для створення товарних партій і шукати покупця своєї продукції ще на етапі посадки баштану», — коментує Катерина Звєрєва, консультант Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН (ФАО).
За її словами, для того, щоб знайти покупців на свій товар, виробникам кавунів варто заздалегідь вивчати ринок і прикладати маркетингові зусилля, щоб знайти покупців. Адже виростити те, на що є довгостроковий запит — це правильна стратегія для виробника плодоовочевої продукції.
В іншому випадку, невеликі і середні виробники залишаються в невиграшному становищі з об’ємом товару, який не можуть реалізувати.
«Виробник плодоовочевої продукції, зокрема, кавунів дає заробіток великій кількості людей — постачальникам насіння, технологій, ЗЗР, своїм працівникам в полях, переробникам, ритейлу і трейдерам. Але фактично без системного маркетингу і надійних каналів продажів він виявляється заручником ситуації — коли потрібно розраховуватися з працівниками, постачальниками сервісів, а продажів немає або ціна, пропонована ринком, не покриває витрат фермера на виробництво продукту», — підсумовує Катерина Звєрєва.