Нормативно грошова оцінка землі використовується в операціях відчуження земельних ділянок державної, комунальної власності, якщо НГО законодавством встановлено як ціна продажу або база для визначення ціни продажу таких земельних ділянок. Про це повідомляє Земельний фонд України, пише agronews.ua.
Окрім розрахунку земельного податку та єдиного податку групи 4 нормативно грошова оцінка землі також використовується для визначення (див. зокрема ст. 13 Закону № 1378):
- розміру державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок;
- втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва;
- визначенні вартості земельних ділянок площею понад 50 га для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд (ч. 8 ст. 128 Земельного кодексу України;
- показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель;
- максимального розміру орендної плати під час воєнного стану – не більше 8% НГО земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі в області (пп. «а» пп. «2» п. 27 Перехідних положень ЗК);
- мінімальної ціни для продажу сільськогосподарських земель, які виділених у натурі власникам земельних часток/паїв (діє до 01 січня 2030 року, п. 22 Перехідних положень ЗК);
- при здійсненні обміну земельних ділянок державної і комунальної власності – їхня вартість має бути в межах 10% НГО (ч. 2 ст. 371 ЗК);
- можливої облікової вартості землі для цілей бухгалтерського обліку, наприклад для обліку орендованих земельних ділянок на позабалансових рахунках. Можливість використання НГО землі з’явилася після оновлення у 2019 році частини 2 статті 13 Закону від 11.12.2003 № 1378-IV, де раніше вимагалося відображати землю у бухгалтерському обліку лише на підставі експертної грошової оцінки. Однак на балансових рахунках землю все ж таки краще обліковувати за експертною грошовою оцінкою, якщо вона проводилися, так як вона є різновидом справедливої вартості.