ВАЖЛИВО

Через 5 років врожай зернових в Україні перевищить 110 млн тонн: чи готова логістика

21.05.2020 18:02

За прогнозами експертів аграрних асоціацій України, через 5 років врожай зерна в Україні перевищить 110 млн тонн. Тому нагальним питанням залишається розвиток інфрастуктури для перевезення врожаю як в Україні, так і на експорт. Про це пише agronews.ua.

“Ми зараз вирощуємо 98 мільйонів тонн зерна, а за нашими прогнозами через 5 років це буде вже 113 млн тонн зерна. При цьому внутрішнє споживання падає, тому ми будемо більше й більше експортувати” – вважає президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов.

Приватна тяга на УЗ

Майже 70% зерна, що йде на експорт — транспортується залізницею. Очікування на поточний маркетинговий рік (до 1 липня) сезон – 60 млн тонн експортованого зерна.

Зокрема, на думку Миколи Горбачьова, Укрзалізниця має вирішити проблему дефіциту тяги, завдяки допуску приватної тяги до залізничної інфраструктури, зрівняти тарифи, скасувати малодіяльні станції (компенсувати їх підтримку за рахунок скасування податку на землю для Перевізника) й т.д.

“Виправити ситуацію можна через допуск приватної тяги. Чим більше буде операторів – тим краще. Можна буде хоча б вибирати перевізника. На тих же малих станціях можна було б формувати малі партії. Наразі усе це вкрай ускладнено”, – вважає голова Агро-Продовольчої Ради Іван Слободяник.

Проблеми річкової логістики

Також є проблеми з річковою логістикою. Річковий транспорт є вагомим транзитером для зернових перевезень. Так, за 4 місяця 2019 року річковим транспортом було перевезено 2 млн тонн зерна. Але вже за аналогічний період 2020 року на 4% менше – 1,9 млн тонн. Це при тому, що у 2019/2020 МР Україна отримала рекордний врожай, тож експорт зерна цьогоріч може перевищити минулорічний та скласти 60 млн тонн зерна.

Перевезення зерна по Дніпру знизилося через закриття шлюзів на ремонт та пізнього їх відкриття весною. Хоча ремонтні роботи можна було провести і не в піковий період перевезень, коментують фахівці.

“Я допускаю, що це може бути як халатність, так і спроба тиску на єдиного річкового перевізника”, – зауважує голова Агро-Продовольчої Ради.

“Річним транспортом перевозять 50% зерна, тобто половину від усіх вантажів, які перевозять річками. Минулоріч перевезено 5 млн тонн. І є всі перспективи збільшити ці обсяги у 2-3 рази”, – розповів Микола Горбачьов, президент Української зернової асоціації в етері “Першого ділового телеканалу”.

Збільшення вдвічі або втричі перевезень зерна річковим транспортом цілком можливе. Але на цю проблему варто подивитися і з іншої точки зору, вважає голова Агро-Продовольчої ради України Іван Слободяник.

“Автошляхи України руйнуються також і через масштабні перевезення перевантаженими зерновозами, які “вбивають” покриття. Тому питання про річкові перевезення варто розглядати у комплексі. Зокрема, з ваговими постами на дорогах. І в комплексі з морською логістикою, адже одне без другого не функціонує”, – коментує ситуацію він.

Читай нас також у Viber та Telegram, поширюй новину на своїй сторінці:
Поширити: