Аграрію важливо раціонально використовувати пестициди та агрохімікати для збереження власного врожаюПерепади температури негативно вплинули на майбутню врожайність пізніх ярих культурЗворотній зв’язок із фермером: Група компаній UKRAVIT взяла активну участь у Днях поля по всій території УкраїниРинок м'яса в першому півріччі продемонстрував зростанняЯк обрати оптимальний протруйник?ТОП-7 фактів про сільське господарство ШвейцаріїКомпанія DuPont Pioneer Україна представила результати агрономічних дослідів кукурудзиСтрахування озимих культур від осінньої посухи – додаткова гарантія стабільностіІталія на смак: ТОП-6 найкращих фермерських ринківПравда про садівництво: як створити прибутковий бізнес?Без агрострахування неможливо отримати доступ до кредитування Як найкраще підготувати землю до весняної посівної Угорський досвід для українського АПК ДПЗКУ вже заготовила 2,5 млн тонн збіжжя з початку 2016/2017 МР Генетика як рушій прогресу Як обрати надійного страхового партнера 

Як агростартапу отримати інвестиції: поради експерта

AN_39.jpg

Сьогодні в Україні активно розвиваються аграрна та ІТ галузі. У зв’язку з цим все більше з’являється  агростартапів, які представляють новітні технології та розробки, такі як розумна ферма, дрони, прилади для діагностики якості продуктів харчування. Для всіх, хто робить перші кроки для розвитку свого проекту, пропонуємо ознайомитися з  порадами від експерта інвестиційного ринку і розробника успішного стартапу. 

Для будь-якого стартапу рано чи пізно настає момент, коли для подальшого розвитку необхідні додаткові кошти. Вихід на нові ринки, запуск нової лінійки продуктів - все це вимагає чималих інвестицій. Які ж основні етапи фандрейзингу та на що варто звертати увагу в першу чергу?

Підготовка до фандрейзингу

«Залучення інвестицій, за своєю суттю, нагадує B2B-продаж: переговори з інвесторами можна порівняти з продажем товарів або послуг клієнтам. Тому до інвестора потрібно приходити з уже готовим набором документів і ідей», - говорить Вікторія Тігіпко, керуючий партнер інвестиційної компанії TA Ventures.

Експерт  зазначає, що від того, наскільки грамотно вибудувана структура презентації, правильно розставлені акценти, продумано візуальне оформлення, залежить перше враження інвестора і успіх подальших переговорів. В Інтернеті опубліковано безліч безкоштовних шаблонів для стартап-презентацій, які можна знайти без особливих зусиль.

«Потренуйтеся у себе вдома або в офісі, розкажіть про проект друзям і колегам. Ви повинні «на автоматі» укладатися в проміжок не більше 10 хвилин, і за цей час встигнути детально розповісти, як технічно влаштований продукт, а головне - про його унікальні особливості і про те, що він може принести потенційному інвестору», - радить Вікторія Тігіпко.

Дослідник та розробник українського агростартапу BIOsens Андрій Карп'юк вважає, що для вдалого проекту потрібно мати масштабне мислення і бути завжди на крок попереду.

«Нами розроблено прилад BIOsens — мобільну лабораторію безпечності продуктів харчування, завдяки якій можна провести необхідну діагностику у реальному часі протягом 15 хвилин. Це ноу-хау розраховано не лише на споживачів агросектору, але й на задовольнить попит масового користувача, хоча ми орієнтуємося саме підприємців аграрного бізнесу. Тобто, для підвищення ефективності логістики та оптимізації витрат на перевезення треба враховувати час, який витрачають компанії на лабораторні аналізи своєї продукції під час прийому товару. Так, це займає від 2 до 7 днів у залежності від можливостей компаній, тоді як, за допомогою нашого біосенсора можна провести аналізи на наявність мікотоксинів чи бактерій усього за 15 хвилин», - розповідає Андрій Карп'юк.

Команда BIOsens пройшла акселераційну програму в ІоТ HUB Kiev, за допомогою якої залучила перші інвестиції від бізнес-ангела. «Для налагодження виробництва ми розуміємо, що потрібно буде залучати ще інвесторів. На сьогоднішній день в нас є декілька пропозицій, але поки ми не спішимо приймати рішення, адже головний інвестор, це не просто фінансовий ресурс, а й партнер на тривалий час», - каже Андрій Карп'юк.

Завдяки вдалій ідеї та багаторічній праці проекту BIOsens вдалося нещодавно виграти "Битву Стартапів", тим самим привернувши увагу до своєї розробки потенційних інвесторів.

Фінансова модель на 2-3 роки вперед

«Інвесторам подобається, якщо ви продумуєте план розвитку проекту на 2-3 роки вперед і вже на старті припускаєте, в який бік може повернутися бізнес. Як і в попередньому випадку, в Інтернеті можна знайти безліч прикладів фінансових моделей, в тому числі і від відомих світових стартапів», - зазначає Вікторія Тігіпко.

«Якщо ви працюєте на українському ринку і залучаєте гроші від місцевих інвесторів, то обов'язково розкажіть про успішність компанії і роботу вашої бізнес-моделі на практиці. А ось європейських інвесторів більше цікавлять досягнення на глобальних ринках. Якщо ж розглядати американські венчурні фонди, то для них важливі результати, в першу чергу, на ринку США - без них шанси залучити кошти малі», - каже експерт.

Вона зазначає, що перші сайти, куди йде інвестор в пошуках інформації про стартапи - це AngelList і CrunchBase. Тому експерт радить максимально заповнити профілі на цих платформах, особливо уважно підійти до опису бекграунду команди і структури попередніх угод.

«Другий важливий соціальний момент - це профілі на LinkedIn. Більшість американських венчурних інвесторів користується саме цією мережею, і у багатьох з них навіть немає Facebook-акаунтів. Тому, всі ключові члени команди повинні мати профілі із заповненою інформацією про досвід роботи, включаючи посаду в стартапі», - наголошує Вікторія Тігіпко.

Де шукати інвестора?

Інструменти для пошуку інвестицій можна умовно розділити на он-лайн та офлайн.

Краудфандінг - це відмінний спосіб залучити гроші для хардверних проектів і багато українських стартапів, такі як iblazr, LaMetric, Petcube, пішли саме цим шляхом. Хоча залучених коштів рідко вистачає на запуск продукту, стартапи використовують цей інструмент для перевірки продукту. Вихід на краудфандінг стане відмінним інформаційним приводом, який допоможе розповісти про компанію на українському і міжнародному ринках. На тему виходу на Kickstarter і Indiegogo написано безліч статей, багато корисної інформації можна знайти в тематичних спільнотах в соцмережах.

«Публічне підняття інвестицій дозволяє стартапам залучити додаткові кошти, отримати нових клієнтів і сильний міжнародний PR. Моя порада: перед виходом на AngelList заручитися партнерством сильного синдикату з великою кількістю фоловерів. По-перше, синдикат буде по суті представляти вас на AngelsList, по-друге, багато хто з фоловерів захочуть інвестувати разом з ним. Вибирайте синдикат з сильним lead investor і той, який вже інвестував в стартапи з вашого сегмента», - радить Вікторія Тігіпко.

Читайте також: Розквіт біотехнологій для АПК: на стику IT та агро

FundersClub працює приблизно за тією ж моделлю, тільки там ще необхідно пройти попередній відбір від аналітиків платформи. Серед портфельних компаній TA Ventures є стартап, який отримав інвестиції на одному з цих ресурсів.
Розробникам рекомендують всі ці інструменти використовувати в синергії між собою.

«CrunchBase в першу чергу потрібен для пошуку інвесторів ваших конкурентів. Розкажіть їм про свій продукт, - і в більшості випадків вони будуть раді поговорити з конкурентом і не відмовляться дати пару-трійку корисних порад. По-друге, цей ресурс допомагає відслідковувати активність співінвесторів різних венчурних фондів. Наприклад, якщо ви знайомі з кимось із TA Ventures і зайдете на наш профайл, то побачите список з більш ніж 500 співінвесторів. На наступній зустрічі ви можете попросити нас зробити інтро комусь із цього списку і ми навряд чи відмовимо в цьому проханні», - зазначає Вікторія Тігіпко.

Також вона радить звернути  увагу на сервіси CB Insights і Mattermark - вони часто публікують найактивніших інвесторів у певних секторах.

«Ще один must have для засновника стартапу - це власний блог з цікавими порадами і лайфхаками з його бізнесу. Ви можете попросити адміністраторів Mattermark додати посилання на ваш блог в глобальну розсилку, і в разі успіху практично напевно привернете увагу топових світових інвесторів», - каже Вікторія Тігіпко.

На її думку, один з кращих способів «холодних» контактів з інвесторами - це LinkedIn. «Якщо ви не знайомі з кимось персонально, то спробуйте написати InMail в LinkedIn. Вам доведеться купити преміум-аккаунт, але такі листи набагато краще конвертуються, ніж холодні email-розсилки», - зазначає Вікторія Тігіпко.

Не слід також забувати про офлайн-канали - інкубатори та акселератори, нетворкінг на конференціях і тематичних заходах. Незважаючи на всі сучасні технології, особисті знайомства все ще залишаються одним з основних способів знайомств стартапів з інвесторами.

«Так вийшло, що з більшістю наших успішних проектів ми познайомилися завдяки друзям-підприємцям, які рекомендували своїх друзів. Нетворкінг - це основа для будь-якого успішного бізнесу, тому намагайтеся дружити і підтримувати відносини з людьми з ринку і вони зможуть стати для вас хорошою перепусткою до грошей інвесторів. Найкраще місце для знайомств - це тематичні івенти і конференції. На жаль, після IDCEE в Україні практично не залишилося конференцій з іноземними інвесторами і хорошим нетворкінгу. Тому я раджу не шкодувати часу і грошей на відвідування таких міжнародних виставок як Techcrunch Disrupt, NOAH, WebSummit, DLD, Slush, Pioneers, Launch Conference та інших великих івентів. Що стосується України, то заходите на заходи від Uangel - це спільнота венчурних інвесторів, які вкладають гроші в українські стартапи на ранній стадії», - каже Вікторія Тігіпко.

Ще один відмінний канал для нетворкінгу - це закордонні інкубатори та акселератори. «Я настійно раджу вивчити зарубіжні інкубаційні програми і постаратися потрапити в інкубатори, випускники яких регулярно отримують інвестиції», - зазначає експерт.

На думку розробника українського агростартапу BIOsens Андрія Карп'юка для отримання прибутку інвестору необхідно передбачити який зі стартапів принесе прибуток в майбутньому, і вчасно монетизувати свої вкладення. «Як тільки в стартап з хорошою ідеєю інвестують авторитетні венчурні капітали, починають інвестувати і усі інші. Компанія розширюється все більше і більше, відбувається її переоцінка. Необхідно розуміти, що за підсумками всіх інвестицій, компанія повинна створювати продукт, який вона зможе продати», - розповідає дослідник.

Але головне, що радять експерти, не забувати розповідати про свій проект всюди, де це тільки можливо. Чим більше людей дізнаються про ваш продукт, тим більше шансів, що на вас звернуть увагу венчурні фонди.

За матеріалами: ain.ua

Додати коментар
Содержание этого поля является приватным и не предназначено к показу.
  • Адреса страниц и электронной почты автоматически преобразуются в ссылки.
  • Строки и параграфы переносятся автоматически.

Подробнее о форматировании текста

остані коментарі

Анонси